• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigating the Effectiveness of Foreign Language Education Policies in Japan

Research Project

Project/Area Number 19K20803
Project/Area Number (Other) 18H05595 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section 0102:Literature, linguistics, and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Aota Shoma  筑波大学, 人文社会系, 助教 (60824406)

Project Period (FY) 2018-08-24 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教科教育 / 外国語教育 / 教育政策 / 地方教育行政 / 政策過程 / 英語教育 / カリキュラム / 独自施策 / 教育行政 / 地方分権 / 地方分権改革 / 自治体 / 効果
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,日本国内において既に実施されている外国語教育政策の「効果」を解明すること,および世界で活躍する日本人を育成するための効果的な外国語教育政策の在り方を模索することである。従来の外国語教育研究では,しばしば政策の効果検証の欠如が指摘される一方で,実証的にその効果検証を試みるものは極めて稀であった。本研究は,政策研究に蓄積のある行政学等の社会科学分野において培われてきたアプローチを応用し,全国の自治体を対象とした調査を行なう。中央地方様々な主体による外国語教育政策の効果を明らかにすることで,将来の外国語教育政策および教育行政研究一般にも貢献することを目指している。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of current foreign language education (FLE) policies in Japan to develop improved FLE policies to assist "Japanese people with English abilities." In cooperation with boards of education throughout Japan, we conducted a questionnaire to learn about policies used in their prefectures (or municipalities) and ask how they view the effectiveness including the central government's FLE policies's. The results show that approximately one-half of the local governments surveyed recognize the effectiveness of policies related to elementary and junior high schools, while only about one-fifth recognize the effectiveness of the achievement indicators in the Basic Plan for the Promotion of Education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は,学術的・社会的な注目に対してあまり研究されることのない外国語教育政策の「効果」を分析したことである。先行研究では,日本の中央政府の外国語教育政策が効果の省察に欠けていることを批判するものが多い。一方で,政策そのものの全国規模での効果検証には多分に追究の余地が残されている。また,そもそも外国語教育政策と言った場合,自治体の政策が議論の対象となること自体が稀であり,実態が明らかになっていない部分も多かった。それらの実態についても調査するとともに,自治体担当者がそれらの効果をどのように捉えているのかについて明らかにしたことも本研究の重要な知見である。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] Continuity of English Language Education Policy Between the Central and Local Governments in Japan: Achievement Targets of Basic Plan for the Promotion of Education2019

    • Author(s)
      Aota, S
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Directories

      Volume: 17 Pages: 124-133

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の市区町村における教育課程行政:外国語教育政策の効果およびアクターに関する全国調査をもとに2019

    • Author(s)
      青田庄真
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 136 Pages: 329-339

    • NAID

      40022197977

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 必修化以前にみる小学校英語教育の波及:地方分権化時代の自治体における教育内容・条件整備2019

    • Author(s)
      青田庄真
    • Journal Title

      Language Education and Technology

      Volume: 56 Pages: 211-240

    • NAID

      40022118448

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自治体が作成している外国語教育のための独自教材:教材の種類・作成者・効果2019

    • Author(s)
      青田庄真
    • Journal Title

      教科書フォーラム

      Volume: 20 Pages: 2-13

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自治体が作成している英語ご当地教材にはどのようなものがあるか2019

    • Author(s)
      青田庄真
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 増刊号 Pages: 30-31

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本の英語教育政策に関する研究動向:アプローチ・テーマ・検討材料2019

    • Author(s)
      青田庄真・竹林直輝
    • Journal Title

      外国語教育論集

      Volume: 41 Pages: 19-34

    • NAID

      120006605627

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Quantitative Analysis of the Concept of "Communication" in Japan's English Language Teaching Discourse during the 1970s and 1980s2018

    • Author(s)
      Aota, S
    • Journal Title

      Collected Essays on Comparative Studies

      Volume: 5 Pages: 84-93

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地方公共団体における外国語教育政策の地域差:成果指標に関する政策過程に焦点をあてて2018

    • Author(s)
      青田庄真
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 55 Pages: 217-246

    • NAID

      40021766110

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本の自治体における外国語教育政策の波及:1970 年代以降の各都道府県の「研究テーマ」を手がかりとして2020

    • Author(s)
      青田庄真・酒井秀翔
    • Organizer
      日本英語教育史学会 第276回研究例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 1990 年代以降における小学校英語教育の拡大過程:地方分権改革による自治体・学校の裁量拡大に着目して2019

    • Author(s)
      青田庄真
    • Organizer
      日本英語教育史学会 第35回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 1990年代以降における小学校英語教育の拡大過程:地方分権改革による自治体・学校の裁量拡大に着目して2019

    • Author(s)
      青田庄真
    • Organizer
      日本教育史学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 自治体における小学校英語教育の波及:全国質問紙調査による必修化以前の施策の検討2018

    • Author(s)
      青田庄真
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語教育の成果指標にみる教育振興基本計画の「参酌」:都道府県・市区町村に対する全国質問紙調査の結果をもとに2018

    • Author(s)
      青田庄真
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi