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Statistical Data Fusion for Macro and Micro Data and its Application to Marketing Models

Research Project

Project/Area Number 19K20890
Project/Area Number (Other) 18H05689 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section 0107:Economics, business administration, and related fields
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

Igari Ryosuke  法政大学, 経営学部, 講師 (00824468)

Project Period (FY) 2018-08-24 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords購買間隔モデル / 統計的データ融合 / 生存時間解析 / 階層ベイズモデル / マルコフ連鎖モンテカルロ法 / マーケティング・サイエンス / 顧客関係性管理 / ベイズ統計学
Outline of Research at the Start

マーケティング・サイエンスにおける顧客関係性管理(CRM)の分野では、Pareto/NBDモデルや購買間隔モデルが提案されている。しかし、既存のCRMモデルでは、競合他社における購買を捉えられていないという課題がある。そこで本研究では、Pareto/NBDモデルなどのCRMモデルや購買間隔モデル等に他社購買の概念を組み込み、マクロ情報を融合することで、競合他社における購買を考慮しつつ、適切な推定値を得るためのモデルを開発する。提案モデルを他社購買やECサイト購買の履歴が観測されない状況の購買履歴データに応用し、既存モデルと精度の比較を行い、提案モデルの有効性を検証する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we proposed interpurchase-timing models using a statistical data fusion method that combines both macro-level and micro-level data for incomplete micro-level data in which purchase behaviors in competing stores are not observed. Besides, we proposed Gamma proportional hazard models using the summed data of purchase times and a method of incorporating macro-level information into a micro-level data model using the statistical data fusion. The simulation studies and empirical data analysis show that the existing models cannot estimate the parameters appropriately, but the proposed model can estimate the parameter appropriately.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

通常、企業側に得られる自社データベースは、自社店舗における購買のみを記録しており、競合店舗における購買行動を捉えていない。このような不完全データを解析すると、価格やプロモーション等の重要なマーケティング変数の効果を誤って推定する可能性がある。本研究では、このような問題意識に対して、マクロデータとミクロデータを組み合わせる統計的データ融合手法を活用した購買間隔モデルを提案した。提案手法は、これまでの多くの研究では考慮していなかった他社店舗における購買行動を考慮した手法であり、企業における正しいマーケティング意思決定に応用することが可能である。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] マーケティグにおける購買間隔モデルの展望-ベイズモデリングによる実証分析-2019

    • Author(s)
      猪狩良介
    • Journal Title

      経営志林

      Volume: 57(3) Pages: 1-17

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Bayesian Gamma Frailty Model Using the Sum of Independent Random Variables: Application of the Estimation of an Interpurchase Timing Model2018

    • Author(s)
      Igari, R. and Hoshino, T.
    • Journal Title

      Keio-IES- discussion paper series

      Volume: DP2018-021 Pages: 1-25

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] A Data Fusion Approach for Interpurchase-Timing Model Using the Incomplete Purchase Histories2019

    • Author(s)
      Ryosuke Igari and Takahiro Hoshino
    • Organizer
      INFORMS Marketing Science Conference 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文脈効果を考慮したコンジョイント分析手法の開発2019

    • Author(s)
      竹内真登・猪狩良介
    • Organizer
      第59回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] はじめての継続時間分析と生存時間解析―人文社会科学やマーケティングへの応用2018

    • Author(s)
      猪狩良介
    • Organizer
      第46回行動計量学会チュートリアルセミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited

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Published: 2018-08-27   Modified: 2024-03-26  

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