• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

teacher's collaborative reflection in school self-evaluation discussion: case study focused on the change and interaction of teacher's reflection

Research Project

Project/Area Number 19K20937
Project/Area Number (Other) 18H05741 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Sasaki Orie  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任助教 (70825075)

Project Period (FY) 2018-08-24 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教師間の省察、協働 / 学校自己評価 / 事例研究 / 教師間の省察・協働 / 教師の職能成長 / 対話・協議 / 教職員間の協働 / 現場での適用 / 目標設定 / 教師のリフレクション / 民主的学校経営 / カリキュラムマネジメント
Outline of Research at the Start

これまでの先行研究では、学校評価の効果として教職員間の協働に着目した研究は少なく、とりわけ目標設定の主体に誰が位置づけられるかの実態や、その主体と教職員間の協働との関連性については実証的に検討されてこなかった。本研究では、日本の各学校における学校評価の実践を対象に、目標設定から学校評価の協議に連なる一連のプロセスを検討する。こうした検討により、学校自己評価への教職員参加が、学校評価の効果的な活用につながるための学校条件や、学校評価における対話と合意形成のプロセスに関する新たな知見を得ることが期待される。

Outline of Final Research Achievements

In this study, I examined the processes starting from goal setting towards discussion among teachers in school self-valuation in Japan. In this study, the conditions that faculty and staff participation into goal setting leads to effective use of school evaluation. The process of dialogue and consensus building in school evaluation was also examined.
The output of this research is the dissertation "Empirical study on the effect and process of school self-evaluation on collaboration between teachers-focusing on the function of performance management-" in the doctoral program of the Graduate School of Education, the University of Tokyo. In this paper, an empirical examination was conducted, to clarify whether teachers were able to promote and deepen their own reflection in school self-evaluation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、学校自己評価が、教師間の協働、ひいては教育実践の改善につながる効果に関する体系的な実証的研究である点に学術的独創性がある。さらに、学校段階や自治体規模ごとに複数の事例を取り上げ、質的調査を通して、目標設定から協働に至る一連のプロセスを、海外の先行研究で指摘されてきた要因を基に検討するが、義務規定となっている学校自己評価の、学校段階や自治体規模に応じた効果的な活用方法についての新たな知見や理解を提供するといった実践的意義もある。本研究が提供する、日本の学校自己評価への教職員参加の実態や効果についての基礎的理解は、東アジア地域において特有の学校評価の在り方の提起に貢献する可能性がある。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 学校自己評価が教師間の協働に果たす効果と過程に関する実証的研究―目標管理の機能に着目して―2020

    • Author(s)
      佐々木織恵
    • Journal Title

      東京大学大学院博士論文

      Volume: 1 Pages: 1-177

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校自己評価が教師間の協働に果たす効果と過程に関する実証的研究 ―目標管理の機能に着目して―2020

    • Author(s)
      佐々木織恵
    • Journal Title

      東京大学大学院博士論文

      Volume: 1 Pages: 1-177

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職員間の協働を促進するための学校自己評価―協働論と学校自己評価 論の理論的到達点―2018

    • Author(s)
      佐々木織恵
    • Journal Title

      教育行政学論叢

      Volume: 第38号 Pages: 19-34

    • NAID

      120006554921

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] An examination of the construction of PLC (Professional Learning Community)-A Japanese Case Study-2019

    • Author(s)
      Sasaki, O & Fukuhata, S.
    • Organizer
      World Education Research Association (WERA) 2019 Focal Meeting
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A comparative study of the components of ESD-based teacher competencies and Professional Learning Communities (PLC): focusing on the discussion by UNECE and Andy Hargreaves2018

    • Author(s)
      SASAKI Orie
    • Organizer
      ESD International Forum 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi