• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental research on students performance for solving problem statistically

Research Project

Project/Area Number 19K20947
Project/Area Number (Other) 18H05751 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionJapan Women's University

Principal Investigator

OTANI Hiroki  日本女子大学, 人間社会学部, 助教 (40825238)

Project Period (FY) 2018-08-24 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords数学教育 / 統計教育 / 統計的探究 / 能力育成 / 教科横断性 / カリキュラム / 教科横断的な指導 / 推論主義
Outline of Research at the Start

本研究では,統計的探究能力の育成を目指した統計カリキュラムを開発するために,統計的探究能力の段階的な発達過程を構築することを目指す。この目的を達成するために,理論的な面と実践的な面から取り組む。理論的検討については,国内外の先行研究の批判的考察から,段階的な発達過程についての示唆を得る。実践的検討については,能力育成を目指した授業を設計して実践し,その成果と課題から統計的探究能力の段階的な発達過程についての示唆を得る。

Outline of Final Research Achievements

In the study and practice of statistical education in Japan, it has been aimed to realize statistical inquiry by using the statistical thinking model by Wild & Pfannkuch. The various qualities of students statistical inquiry activities were characterized by examining the model from the viewpoint of developing statistical inquiry skill. By analyzing the research findings so far in statistics education in Japan from the various qualities, suggestions about the learning experience necessary for developing the skill were obtained. On the other hand, in a practical aspect, the difficulty in developing the skill was suggested, but this has not been published yet, so it was left as a future task. In addition, it was clarified through a theoretical examination that the statistical inquiry handled in Japan was a narrow interpretation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育が未来への投資であることを踏まえれば,統計教育は最も重要な今日的主題である。本研究の目的は,統計的探究能力の段階的な発達過程を構築することである。統計的探究プロセスを実現しようとする国内外の先行研究は多いが,その能力の育成に取り組む研究はほとんどなく,カリキュラム開発のための理論的基盤も整備されていない。本研究はこの喫緊の課題に取り組む点で,社会的意義があるものと考えられる。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2019 2018

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 統計的モデル化研究からみた統計的探究指導の方向性2019

    • Author(s)
      大谷洋貴
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 7 Pages: 53-60

    • NAID

      40022494484

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 尤度と確率:推論主義から得られる言語指導の必要性について2019

    • Author(s)
      大谷洋貴・上ヶ谷友佑
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第52回秋期研究大会発表収録

      Volume: 52 Pages: 73-80

    • NAID

      40022491496

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 20.教科書における統計的問題の推論主義的分析 ―中学校第1学年に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      大谷洋貴・上ヶ谷友佑
    • Journal Title

      全国数学教育学会 数学教育学研究

      Volume: 25(2) Pages: 27-36

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 統計的探究能力の育成に向けた基礎的考察 -「Problem」と「Plan」の活動に焦点を当てて-2019

    • Author(s)
      大谷洋貴
    • Journal Title

      日本女子大学紀要人間社会学部

      Volume: 30 Pages: 15-28

    • NAID

      40022303517

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学教育における推論主義の可能性 ―学力調査で求められる実践的知識としての統計的概念に関する批判的考察―2019

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・大谷洋貴
    • Journal Title

      全国数学教育学会 数学教育学研究

      Volume: 25(1) Pages: 67-76

    • NAID

      40022337387

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初等教育段階における教科横断的な統計指導に向けた基礎的考察-統計的探究に着目して-2019

    • Author(s)
      大谷洋貴・五十嵐敏文
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 7 Pages: 1-14

    • NAID

      120006607036

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How are contexts considered in statistical problem solving?2018

    • Author(s)
      大谷洋貴・上ヶ谷友佑
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 3 Pages: 155-160

    • DOI

      10.14935/jsser.33.3_155

    • NAID

      130007535051

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-12-08
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] What is really “difficult” for students?2018

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・大谷洋貴
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 3 Pages: 161-166

    • DOI

      10.14935/jsser.33.3_161

    • NAID

      130007535061

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-12-08
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 概念発達のウェブモデル:推論主義に基づく中学1年生の対話分析からの示唆2018

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・大谷洋貴
    • Journal Title

      日本数学教育学会 秋期研究大会発表集録

      Volume: 51 Pages: 89-96

    • NAID

      40021939928

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 推論主義を視点とした統計単元の特徴:教科書の問いの分析を通して2018

    • Author(s)
      大谷洋貴・上ヶ谷友佑
    • Journal Title

      日本数学教育学会 秋期研究大会発表集録

      Volume: 51 Pages: 443-446

    • NAID

      40021940522

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 探索的データ解析アプローチから確率に基づくアプローチへの移行に関する一考察2019

    • Author(s)
      大谷洋貴
    • Organizer
      日本科学教育学会 第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育における実験値の取り扱いについての学生の認識 ―統計的探究を視点とした基礎的調査―2019

    • Author(s)
      大谷洋貴・五十嵐敏文
    • Organizer
      日本教科教育学会 第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ブルソーの推測ゲーム:統計的探究のための教材研究2019

    • Author(s)
      大滝孝治,袴田綾斗,大谷洋貴,福田博人
    • Organizer
      全国数学教育学会 第51回研究発表会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学学習のまとめに関する推論主義的考察2019

    • Author(s)
      大谷洋貴・上ヶ谷友佑
    • Organizer
      全国数学教育学会 第51回研究発表会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等理科教育における統計指導に関する基礎的研究 ―教科の指導法に関する科目の使用教科書に着目して―2019

    • Author(s)
      五十嵐敏文・大谷洋貴
    • Organizer
      2019年度第3回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等教育段階における教科横断的な 統計指導に向けて(Ⅱ)2019

    • Author(s)
      大谷洋貴・五十嵐敏文
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会第3回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 推論主義と計量言語学の邂逅―中学2年生の証明観のサンプル分析―2019

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・大谷洋貴
    • Organizer
      全国数学教育学会第49回研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科書における統計的問題の推論主義的分析2019

    • Author(s)
      大谷洋貴・上ヶ谷友佑
    • Organizer
      全国数学教育学会第49回研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計的探究能力の育成に向けた基礎的考察2018

    • Author(s)
      大谷洋貴
    • Organizer
      全国数学教育学会第48回研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の数学教育における推論主義の可能性2018

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・大谷洋貴
    • Organizer
      全国数学教育学会第48回研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi