• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on effective reading assessment with a focus on feedback to deepen students' understanding

Research Project

Project/Area Number 19K20950
Project/Area Number (Other) 18H05757 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionElisabeth University of Music

Principal Investigator

Takase Yujin  エリザベト音楽大学, 音楽学部, 講師 (30823083)

Project Period (FY) 2018-08-24 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords読むこと / 理解 / 理解方略 / 理解の成果 / フィードバック / 形成的評価 / 継続的評価 / 国語科 / 教育評価
Outline of Research at the Start

本研究は、「読むこと」の学習指導における学習者の理解の深化に資する教育評価を明らかにすることを目的としたものである。この目的を達成するために、以下のことに取り組む。
(1)「読むこと」の学習指導におけるフィード・バックシステムのモデル化を図る。
(2)「読むこと」の学習指導において活用することができるフィードバック関連ツールを考案する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to develop effective reading assessment. In order to develop the effective reading assessment, I mainly focused on ongoing assessment and teachers' feedback.
Through this research, I clarified four points:(1)By conducting ongoing assessment and giving effective feedback, students are invited and encouraged to read more and more, (2) Teachers’ observation and ongoing reading conference are necessary to actualize effective reading assessment, (3)The types of effective feedback is direction, redirection, question, compliment, exemplification, and(4)Effective teachers conduct formative reading assessment on an ongoing basis, give feedback on a timely basis, and differentiate those for every students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

情報が溢れている現代社会において、主体的に情報にアクセスし適したものを選択するとともに、手にした情報を適切に読み解き、活用していくことが求められている。本研究では、こうした「読むこと」の資質・能力を育成する上で必要な教育評価法について検討した。
本研究での検討を通して、継続的な形成的評価と学習者への適時適切なフィードバックを実行していくための具体的な道筋を描き出すことができた。本研究で得られた知見は、これからの時代に必要な資質・能力の育成に資する、より効果的な「読むこと」の教育評価法を開発していくことにつながるものである。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018

All Journal Article (4 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 中学生の「読むこと」における理解構築を促す教育評価 : 〈対話的学習指導〉における評価に関する検討を中心に2019

    • Author(s)
      高瀬 裕人
    • Journal Title

      論叢 国語教育学

      Volume: 15 Issue: 15 Pages: 33-42

    • DOI

      10.15027/48805

    • NAID

      120006813406

    • ISSN
      0919-7192
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2037317

    • Year and Date
      2019-07-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「読むこと」の授業における教師の形成的評価とフィードバック‐教師の即応的発問に関する検討を中心に‐2019

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      エリザベト音楽大学研究紀要

      Volume: 39

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自立した読者を育成するための〈学習としての評価〉2018

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1214

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 〈実の場での評価〉としての教師の観察2018

    • Author(s)
      高瀬裕人
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1218

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] どのような評価が中学生の「読むこと」における理解を促すのか:Jennifer Serravallo (2019)A Teacher’s Guide to Reading Conferencesを中心に2019

    • Author(s)
      高瀬 裕人
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第136回茨城大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi