• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a learning support system for the formation of problem-solving skills of children with intellectual disabilities through teaching of each subjects

Research Project

Project/Area Number 19K20954
Project/Area Number (Other) 18H05762 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

IMAEDA FUMIO  大阪教育大学, 教育学部, 講師 (70824118)

Project Period (FY) 2018-08-24 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords知的障害教育 / 教科別の指導 / 問題解決 / 社会科 / 理科 / 知的障害 / 問題解決能力 / 学習支援システム / 学習プログラム
Outline of Research at the Start

本研究は、これまで知的障害教育でほとんど取り組まれていない社会科、理科といった教科別の指導を基に、問題解決能力の形成に向けた学習プログラムの作成および有効性の検証を行い、特別支援学校における知的障害児に対する問題解決能力の形成に向けた学習支援システムの構築を行うことを目的とした研究である。研究1:知的障害特別支援学校における教科別の指導等の実態に関わる調査研究、研究2:知的障害児の問題解決能力の形成に向けた学習プログラムの作成、研究3:知的障害児の問題解決能力の形成に向けた学習プログラムの有効性の検証および学習支援システムの構築の3つよりなる。

Outline of Final Research Achievements

This study was investigated the actual conditions of teaching of each subject at special-needs schools for children with intellectual disabilities in Japan, created learning program for the formation of problem-solving skills and verified the effectiveness of the program, developed learning support system for the formation of problem-solving skills for people with intellectual disabilities through teaching of each subject.
As the result of a survey of special-needs schools for children with intellectual disabilities, the rate of implementation of social studies and science was low. Therefore, we worked with three teachers at a special needs school to create a social studies and science study program. When we implemented the learning program we created, total of 79 people with intellectual disabilities were able to perform the tasks themselves using the supportive tools. In the future, it is advisable to utilize them at school age.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

令和2年度より平成29年、平成31年に告示された特別支援学校学習指導要領が順次実施されていく。知的障害特別支援学校における教科別の指導等の実態は先行研究でもほとんど明らかにされていない。本研究では教科別の指導等の実施率・年間授業時数等のデータを明らかにしたことで、重点的に取組む内容等が明らかとなり、今後知的障害特別支援学校における教科・領域を中心としたカリキュラム・マネジメントへの提言になったと言える。
また、知的障害特別支援学校ではほとんど社会科、理科が取り組まれていなかった。本研究で作成した社会科、理科の学習プログラムは今後多くの学校で活用できるパッケージとなることが予想される。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 成人期知的障害者の自己決定に関わる選択行為遂行の特徴 : 障害特性に合わせた支援を基に2020

    • Author(s)
      今枝史雄
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 68 Pages: 39-52

    • NAID

      120006894317

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害児・者の学習・余暇領域の課題と支援2019

    • Author(s)
      今枝史雄
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 18(1) Pages: 11-18

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 成人期知的障害者の自己決定の選択行為に関わる問題理解プロセス遂行の特徴(2)-観点の抽出に焦点をあてて-2019

    • Author(s)
      今枝史雄・菅野敦
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. 総合教育科学系

      Volume: 70 Pages: 167-176

    • NAID

      120007047141

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 成人期知的障害者における自己決定に関わるモニタリング機能の特徴2019

    • Author(s)
      今枝史雄
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 67 Pages: 33-38

    • NAID

      120006577657

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] A Study of Support Issues According to Life Stage in Adults with Intellectual Disabilities:Through surveys on contents of consultation with the consultation and support center2019

    • Author(s)
      Fumio IMAEDA, Atsushi KANNO
    • Organizer
      IASSIDD World Congress
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 知的障害者の思考力・判断力・表現力を形成する学習支援(Ⅰ)―成人期の理科の実践を通して―2019

    • Author(s)
      城田和晃,今枝史雄,竹井卓也, 佐藤麗奈,菅野敦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害者の思考力・判断力・表現力を形成する学習支援(Ⅱ)―成人期の社会科の実践を通して―2019

    • Author(s)
      川西邦子,吉澤洋人,今枝史雄,菅野敦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校における教育課程に関する研究(Ⅲ)―教科、領域、各教科等を合わせた指導の実施率について―2019

    • Author(s)
      佐藤麗奈,今枝史雄,菅野敦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校における教育課程に関する研究(Ⅳ)―教科、領域、各教科等を合わせた指導の年間時間数について―2019

    • Author(s)
      今枝史雄,佐藤麗奈,菅野敦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害者の思考力・判断力・表現力を形成する学習支援-理科・社会科の実践を通して-2019

    • Author(s)
      城田和晃,菅野敦,今枝史雄,吉澤洋人,眞城知己,新井英靖
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校におけるカリキュラム・マネジメントに 関する研究 ー教育課程の編成方法、指導計画の有無について-2019

    • Author(s)
      佐藤麗奈,今枝史雄,菅野敦
    • Organizer
      日本発達障害学会第54回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 成人期知的障害者の選択行為に関わる問題理解プロセス遂行の特徴(Ⅱ)-「観点の命名」プロセスに焦点をあてて-2018

    • Author(s)
      今枝史雄・菅野敦
    • Organizer
      日本発達障害学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 成人期ダウン症者の学習特性に関する研究-観点(上位概念)抽出に関する課題を通して-2018

    • Author(s)
      竹井卓也・今枝史雄・菅野敦
    • Organizer
      日本発達障害学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科別の指導を通した知的障害者の問題解決能力の形成に向けた学習支援に関する研究(Ⅰ)―教科・理科の指導を基に―2018

    • Author(s)
      城田和晃・松本咲子・今枝史雄・菅野敦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科別の指導を通した知的障害者の問題解決能力の形成に向けた学習支援に関する研究(Ⅱ)―社会科(地理)の実践を通して―2018

    • Author(s)
      川西邦子・吉澤洋人・今枝史雄・菅野敦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校における教育課程に関する研究(Ⅰ) ―生活単元学習の実施状況を通して―2018

    • Author(s)
      菅野敦・佐藤麗奈・今枝史雄
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校における教育課程に関する研究(Ⅱ) ―教科別の指導(生活科、社会科、理科)の実施状況を通して―2018

    • Author(s)
      佐藤麗奈・菅野敦・今枝史雄
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害者に理科を教える -成人期の学習支援を通して-2018

    • Author(s)
      城田和晃・吉澤洋人・今枝史雄・眞城知己・水内豊和
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害者に社会科(地理)を教える-成人期の学習支援を通して-2018

    • Author(s)
      吉澤洋人・菅野敦・今枝史雄・井澤信三・山元薫
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi