• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Physical Education Curriculum Theory in America

Research Project

Project/Area Number 19K20955
Project/Area Number (Other) 18H05763 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

TOKUSHIMA Yuya  兵庫教育大学, その他部局等, 助教 (00819443)

Project Period (FY) 2018-08-24 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords体育 / カリキュラム / アメリカ / スポーツ / スタンダード
Outline of Research at the Start

本研究では、アメリカにおける体育カリキュラム論の検討を通して、スポーツ種目による内容編成ではなく「技能」と「楽しさ」を中軸とした体育カリキュラムを開発する。具体的には、体育カリキュラムに関する議論が蓄積されてきた1960年代以降のアメリカに着目し、学問を重視する系譜と人間性を重視する系譜の対立点に即して検討する。研究方法としては、文献調査、アメリカでのフィールドワーク(授業観察とインタビュー調査)を行う。アメリカの体育論の研究と日本の体育実践の研究とを重ね合わせることで、実際の学校現場で活用できる体育カリキュラムを提案する。

Outline of Final Research Achievements

In this research, the physical education curriculum that aims to acquire both skills and enjoyment was studied. Predominantly the development of physical education curriculum theory in the United States since the 1960s was studied. The main results of this research are: (1) examination of curriculum design methods in various genealogy of physical education in the United States (movement education, adventure education, and sport education), (2) proposal of a physical education curriculum based on "backward design" focusing on research on the United States.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、ムーブメント教育、アドベンチャー教育、スポーツ教育などアメリカにおける体育カリキュラムのいくつかの系譜について、思想的背景とカリキュラム設計を整理した点にある。また、本研究の社会的意義は、日本の学習指導要領等を検討したうえで、「逆向き設計」の考え方を用いた体育カリキュラムを構想した点にある。このように、アメリカにおける体育カリキュラム論を整理し、その上で日本の体育カリキュラムの在り方を構想した点が本研究の成果である。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Research on physical education curriculum using “skill theme” proposed by Graham et al.2020

    • Author(s)
      徳島祐彌
    • Journal Title

      Japanese Journal of Sport Education Studies

      Volume: 39 Issue: 2 Pages: 27-39

    • DOI

      10.7219/jjses.39.2_27

    • NAID

      130007844766

    • ISSN
      0911-8845, 1884-5096
    • Year and Date
      2020-01-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Study of the Siedentop’s Thought of Physical Education:Comparing with Humanistic Physical Education Theory2019

    • Author(s)
      徳島祐彌
    • Journal Title

      Journal of the Philosophy of Sport and Physical Education

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 17-32

    • DOI

      10.9772/jpspe.41.1_17

    • NAID

      130007709805

    • ISSN
      0915-5104, 1884-4553
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スポーツ教育論の単元設計に関する一考察――グループ学習を促す課題づくりに焦点を合わせて2019

    • Author(s)
      徳島祐彌
    • Journal Title

      教育方法の探究

      Volume: 第22号 Pages: 53-60

    • NAID

      120006634649

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アメリカにおけるアドベンチャー教育論に関する一考察――単元設計と授業計画における教科内容の位置づけに着目して2019

    • Author(s)
      徳島祐彌
    • Journal Title

      京都大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第65号 Pages: 373-385

    • NAID

      120006604552

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] アメリカにおけるゲーム指導のカリキュラムに関する一考察 戦術アプローチを中心に2020

    • Author(s)
      徳島祐彌
    • Organizer
      大阪体育学会 第58回大会(大会中止、発表有効)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 小学校新指導要録改訂のポイント : 新3観点による資質・能力の評価がわかる!2019

    • Author(s)
      石井英真, 西岡加名恵, 田中耕治編著
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820806561
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教科の「深い学び」を実現するパフォーマンス評価――「見方・考え方」をどう育てるか2019

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真編著
    • Total Pages
      149
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi