• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Local Culture in Education System in Japan after the Second World War

Research Project

Project/Area Number 19K20961
Project/Area Number (Other) 18H05769 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionIshinomaki Senshu University

Principal Investigator

Sugiura Chinami  石巻専修大学, 人間学部, 助教 (60827377)

Project Period (FY) 2018-08-24 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords地域文化 / 社会教育 / 生涯学習 / 学校教育
Outline of Research at the Start

文化庁地域文化創生本部の創設(2017年)にみられるように、近年「地域文化」は広く政策の対象としても注目を集めているが、歴史的には「地域文化」は学校教育と社会教育の両面で、教育内容の中に編成され続けてきた。本研究は、第二次世界大戦後の国および地方自治体の教育制度整備過程において、「地域文化」がどのように扱われ、組織化されてきたかを、制度史研究およびケーススタディの方法で明らかにすることを目的とするものである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to examine the process in which "local culture" has been dealt with in the education system of national and local governments after World War II.
As a result, it became clear that both in school education and social education, there were the turning points in the 1970s and 1980s. In Kagoshima prefecture, local education called Kyodo Kyoiku was promoted in school education, with conflicts with the teachers' union and the private education movement. And In social education, transmission of local culture have become active as a centerpiece of public halls (Kominkan) that have been constructed in various places or in the context of protection of intangible cultural heritages.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「学校と地域の連携」「地域文化の振興」など、学校教育でも社会教育でも「地域」や「地域文化」は様々に語られているが、第二次世界大戦後の教育制度全体における「地域文化」の位置づけを学校教育と社会教育の両者を視野に入れて歴史的に検証した研究は、これまで存在しなかった。こうした中で、本研究は、教育は地域とどう向き合ってきたかという歴史の実証だけでなく、地域の文化をどう学んでいくか、という現代的な課題にも寄与する。

Report

(2 results)
  • 2019 Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 書評「大田堯・中村桂子著『百歳の遺言―いのちから「教育」を考える』」2019

    • Author(s)
      杉浦ちなみ
    • Journal Title

      月刊社会教育

      Volume: 753 Pages: 50-51

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『君たちはどう生きるか』を今どう読むか―学生たちと考える2018

    • Author(s)
      石巻専修大学学生、杉浦ちなみ、山﨑功
    • Journal Title

      月刊社会教育

      Volume: 750 Pages: 18-24

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Kominkan (Public Hall in Japan) as a Center for Community Music2018

    • Author(s)
      杉浦ちなみ
    • Organizer
      ISME 2018 Baku, 33rd World Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 奄美大島の公民館における島唄講座成立のプロセスに関する考察2018

    • Author(s)
      杉浦ちなみ
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi