• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of "Education for Living Together" as a National Curriculum: A Case of the Republic of South Africa

Research Project

Project/Area Number 19K20981
Project/Area Number (Other) 18H05789 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

SAKAGUCHI Masayasu  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 講師 (00819427)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords「共生教育」 / ナショナル・カリキュラム / 南アフリカ共和国 / Life Orientation / フィールドワーク / 教育省 / 公立学校 / 高等学校段階の教員 / フィールド・ワーク / 高等学校 / 教員
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、南アフリカ共和国(以下、南ア)を事例として、ナショナル・カリキュラムとしての「共生教育」について教育社会学的観点から考察することである。具体的には、文献研究により「共生教育論」等に関する理論的検討を行ったうえで、南ア西ケープ州における、教育省関係者および高等学校にて「共生教育」を担う教科であるLife Orientationの担当教員へのインタヴュー調査と本教科の授業観察の結果をもとにして、同国の「共生教育」を分析する。最終的には、「共生教育」がナショナル・カリキュラムという「一つの基準」の下で営まれる際に「多様性の尊重」を確保するために重要となる要素を南アの事例から導き出す。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to discuss implementations of “education for living together” as a national curriculum. In doing so, it focused on a case of the Republic of South Africa (RSA). Specifically, for example, the semi-structured interviews which were conducted in 2019 in the Province of the Western Cape in RSA with those who were related to Life Orientation in the Further Education and Training band (e.g. educators) were employed as the method of study. From the analysis of the researches, for example, this study discussed that when setting the national standard for “education for living together,” it was important to have spaces for diverse contexts, and it suggested that educators’ miscellaneous experiences were one of the keys to effective implementations of such education. This study also mentioned a hypnosis that people’s perception towards RSA as a “developing county” may be related to the strength of the “national standard.”

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果の学術的意義と社会的意義は、これまで多文化社会における「共生教育」に関する研究が、「先進的」とされてきた欧米社会を対象としたものがほとんどであった中で、そのような社会とは異なる歴史的背景を有する南アフリカ共和国を事例として、主に次の知見を導き出した点にある。すなわち、人々の政治的マジョリティに対する見解や同国を「発展途上国」と捉える認識と「ナショナルな基準」の強弱との関連の仮説などを示しつつ、既存のナショナル・カリキュラムとしての「共生教育」を議論する際の新たな知見を提示した点である。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report

Research Products

(3 results)

All 2019

All Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] 南アフリカ共和国におけるナショナル・カリキュラムとしての「共生教育」に関する一考察――西ケープ州教育省の視点に焦点をあてて2019

    • Author(s)
      坂口真康
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] A Discussion on Implementations of “Education for Living Together” as a National Curriculum: A Case Study of Perceptions of Life Orientation Educators in the Western Cape Province in the Republic of South Africa during the First Term in 20192019

    • Author(s)
      Sakaguchi, Masayasu
    • Organizer
      World Education Research Association Focal Meeting in Tokyo 10th Anniversary
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「共生教育」の学習成果の評価に関する一考察――南アフリカ共和国のLife Orientationに着目して2019

    • Author(s)
      坂口真康
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi