• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical study of language policy as a basis for harmonious communities

Research Project

Project/Area Number 19K20986
Project/Area Number (Other) 18H05794 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Fukushima Seiji  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (90823724)

Project Period (FY) 2018-08-24 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords言語政策 / 日本語教育 / 複言語・複文化主義 / 複言語複文化主義 / 移民研究 / 公共性 / 移民政策 / 言語教育 / 市民性教育 / 理論研究 / 日本語教育政策 / 共生社会
Outline of Research at the Start

外国人と共に生きる社会が現実のものとなっている今日、日本の言語環境をどうするのかという言語政策の課題は、社会におけるコミュニケーションを保証する観点からも、共生社会を実現するための基盤研究の一つといえます。本研究では、政治学、政治哲学、倫理学など、隣接領域の専門家との協働を促しながら、その語彙、概念を言語政策理念に取り込むことで、日本語教育を、より広く社会一般から議論に参入できる言説空間することを目指します。

Outline of Final Research Achievements

In this research, I studied the theoretical basis of language policy based on phenomenology in order to establish Japanese language education for creating a "society of co-existing with foreigners, rather Japanese language education for "accepting foreigners".
This research, based on the reading of basic literatures such as Husserl, clarified from the standpoint of epistemology how to construct a space where people with different languages and cultures can live together, and made it possible for people with different ideas and customs to create rules through communication based on a mutual understanding.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の最大の意義は、言語政策の理論に普遍的な基盤を与えたことである。これまで、言語政策は、ポストモダン哲学による相対主義の基盤にたち、常に自己批判を続ける理論であった。このため、実際、外国人との共生社会が実現している日本社会の言語政策にとって、問題解決ができる理論となり得なかった。
本研究のおいては、現象学を基盤に、言語・文化、価値観が異なる人間がどのように共生社会を作るのかについて、認識論的な仮説をたてることができた。これにより、言語教育の現場において、共に生きる社会におけるルールを、議論により構成するというする基盤を得ることができたと言える。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 「海外の日本語学習者のキャリア形成―世界市民の育成のために―2020

    • Author(s)
      福島青史
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 175 Pages: 65-79

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 海外の日本語学習者のキャリア形成―世界市民の育成のために―2020

    • Author(s)
      福島青史
    • Journal Title

      日本語教育学

      Volume: 175 Pages: 65-79

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 緒言 日本の未来を映すブラジルの日本語教育2019

    • Author(s)
      福島青史
    • Journal Title

      早稲田日本語教育

      Volume: 26

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 共生社会における声の保証としての言語政策-言語政策の原理を探る-2020

    • Author(s)
      福島青史
    • Organizer
      言語政策学会第22回研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 共生社会における声の保証としての言語政策 -言語政策の原理を探る-2020

    • Author(s)
      福島青史
    • Organizer
      日本言語政策学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 複言語・複文化教育としての日本語教育に必要な地域間連携とは何か-日本、ブラジル、アメリカ、その他地域との連携を考える-2019

    • Author(s)
      カルダー淑子、野山広、丹羽義和、福島青史
    • Organizer
      EJHIB2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ブラジルの日系人の事例から考える日本語2019

    • Author(s)
      福島青史
    • Organizer
      フォーラム『ルーツ言語を学ぶということ』
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「共に生きる社会」のための理論構築基盤としての哲学2019

    • Author(s)
      福島青史,岩内章太郎,稲垣みどり,飛田勘文
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 複数言語状況における政治性と管理2018

    • Author(s)
      福島青史
    • Organizer
      2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi