• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Sociological Study on the Generation and Development of Coexistence from the Perspective of Relationship Building between International/Ethnic Schools and Local Communities

Research Project

Project/Area Number 19K20988
Project/Area Number (Other) 18H05796 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionSugiyama Jogakuen University (2020-2023)
Aichi Shukutoku University (2018-2019)

Principal Investigator

Kinnan Saki  椙山女学園大学, 人間関係学部, 講師 (80824979)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords外国(人)学校 / 地域 / 移民集住地区/非集住地区 / 相互変容 / 教育ネットワーク / 混合研究法 / 多重対応分析 / 外国人学校 / 地域コミュニティ / 類型論 / 比較社会学 / 多文化社会 / 教育課題
Outline of Research at the Start

今日、日本社会では多文化化が進行する一方、人種主義の台頭や統合政策の欠如が顕在化し、異なる社会文化的背景をもつ人々の文化的差異の承認と社会経済的平等の実現に向けた共生社会の構築が喫緊の課題となっている。
本研究では、国内の外国人学校と地域社会との関係性を比較し説明する類型論の構築を通じて、共生の生成動態とその論理を明らかにする。具体的には1)国内の外国人学校の現状と各校と地域社会の関係性について質問紙調査をもとに全体像を描く。2)結果をもとに複数の対象地でフィールド調査を行い、関係構築過程を詳細に記述・分析する。3)以上の知見を比較し、共生の生成と展開の動態とその論理を説明する類型論を構築する。

Outline of Final Research Achievements

Throughout the research period, surveys were conducted at 157 international/ethnic schools nationwide (46 valid responses, 29.3% response rate), and qualitative surveys at 9 schools (3 Brazilian, 1 Chinese, 1 Korean, 1 South Korean, 2 Indian, 1 English international). Multiple correspondence analysis was then used to construct social spaces focused on the educational challenges faced by the target schools and their relationships with local communities, analyzing the characteristics in relation to the qualitative data.
The result suggested two classifications: one categorized the educational challenges by their degree and nature as either socio-cultural or political-economic challenges; the other categorized the schools' community relationships by the degree of interaction and differences in partners and practice contents. Additionally, an analysis of Brazilian schools with a sufficient sample size explored background factors behind variations in interaction degree and content.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本における外国(人)学校は、学校ごとに特徴や置かれた状況が異なるが、その実態把握は大きく立ち遅れている。特に、学校と地域の関係に着目したこれまでの研究では、個別の実践事例の紹介や地域との関係構築の重要性に言及するにとどまり、より横断的な視点から全体的な傾向を探る試みや詳細な実態を把握する試みは十分に行われてこなかった。本研究はこうした課題をふまえて、エスニシティを横断して調査を実施するとともに、エスニシティ内部の差異もふまえつつ、各学校/地域によって異なる展開とその要因を分析する研究の嚆矢として、その学術的・社会的意義を有する。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] An Introductive Research on Brazilian Schools in Japan: Their Educational Challenges and Interactions with the Communities2022

    • Author(s)
      金南 咲季
    • Journal Title

      人間関係学研究

      Volume: 20 Pages: 45-64

    • DOI

      10.20557/00003290

    • NAID

      120007189349

    • ISSN
      2436-9470
    • URL

      https://lib.sugiyama-u.repo.nii.ac.jp/records/3328

    • Year and Date
      2022-03-03
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 公正・インクルーシブな教育に向けて:移民背景をもつ子どもの教育から2023

    • Author(s)
      金南咲季
    • Organizer
      日本OECD共同研究 国際共創プロジェクト「若手研究者の眼」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] “Multiculturalism from Below” in Japanese Society: The Dynamism Which Arises from Contacts among Islamic Mosque, Korean School and Japanese Community2022

    • Author(s)
      Saki Kinnan, Elhadidy Abdelrahim
    • Organizer
      SSHD (Society for the study of human development) 2021-22 Conference Series
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] “Multiculturalism from Below” in Japanese Society: The Dynamism Which Arises from Contacts among Islamic Mosque, Korean School and Japanese Community2022

    • Author(s)
      Saki Kinnan and Elhadidy Abdelrahim
    • Organizer
      the SSHD 2021-22 Conference Series (Online)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ブラジル人学校と地域の関係 ―混合研究法を用いた現状分析―2021

    • Author(s)
      金南咲季
    • Organizer
      異文化間教育学会第42回大会・日本国際理解教育学会第30回研究大会合同大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人学校は地域とどのような関係を築いているのか? ―全国質問紙調査の結果から―2020

    • Author(s)
      金南咲季
    • Organizer
      異文化間教育学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人学校と地域の関係構築過程に関する比較社会学的研究に向けて2019

    • Author(s)
      金南咲季
    • Organizer
      第91回 東海教育社会学研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] インクルーシブな教育と社会(分担執筆:5章 移民背景をもつ子どもと教育)2024

    • Author(s)
      原田琢也・伊藤駿編著
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi