Eye-Gaze Sharing Between Young Children with Hearing Impairment and Their Mothers in Free Play: Characteristics of Approaches Taken by Mothers
Project/Area Number |
19K20992
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Project/Area Number (Other) |
18H05800 (2018)
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund (2019) Single-year Grants (2018) |
Review Section |
:Education and related fields
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Research Institution | Kagoshima Women's Junior College |
Principal Investigator |
HONDA Kazuya 鹿児島女子短期大学, その他部局等, 准教授 (50828027)
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Project Period (FY) |
2018-08-24 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 聴覚障害 / 視線共有 / 共同注意 / 母子 / 働きかけ / 0歳児 / 聴覚障害児 / 遊び |
Outline of Research at the Start |
一般的に聴覚障害児は、「心の理論」の獲得が健聴児よりも遅れることが知られている。また、心の理論獲得の基盤の一つに共同注意があるが、どのように共同注意を形成しているかは、未だ明らかになっておらず、それに伴い、どのような母親の働きかけがその形成を促しているかについての研究もほとんどなされてきていない。本研究では、聴覚障害児と母親の遊びでのやりとりをビデオ分析し、0歳児と1,2歳児とでは、母子のやりとりにおいて視線共有の時間や回数に差があるのか、あるとすれば,母親の働きかけにおける要因は何かを検討する。それにより,聴覚障害児がどのように共同注意を形成していくのか、その一端を明らかにしていく。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we included 9- to 12-month-old hearing-impaired children, who had achieved joint attention or shared attention. They were invited to a free-play session for analysis of mother-child eye-gaze sharing. The purpose of this study was to identify differences in mother-directed gaze between young children with hearing impairment. In addition, we investigated mothers’ approaches to mutual eye-gaze with their child by analyzing the ways of engaging their child’s attention. The result clarified that there are likely to be differences in mother-directed gaze between hearing-impaired children younger than 9 months. In other words, receptive approaches by mothers such as attempts to attract their child's attention are considered important for mother-child eye-gaze sharing.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
聴覚障害児が、共同注意を形成するに当たって、その前提となる母子の視線共有の成立が重要となる。しかし、生後1年以前の段階で、母子により視線共有に差があることを明らかにした。また、母親の話ことばに合わせて、「指さし」「提示」「身振り」「操作」などを用いることが、聴覚障害児の注視の促しに有効てあることを明らかとした。 聴覚障害児の心の理論獲得は、健聴児と比較して、遅れることが知られているが、その要因の一つが、生後1歳までの母親のかかわりであることを示唆した、本研究の学術的意義は大きいと考える。
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Report
(3 results)
Research Products
(3 results)