• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Eye-Gaze Sharing Between Young Children with Hearing Impairment and Their Mothers in Free Play: Characteristics of Approaches Taken by Mothers

Research Project

Project/Area Number 19K20992
Project/Area Number (Other) 18H05800 (2018)
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund (2019)
Single-year Grants (2018)
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionKagoshima Women's Junior College

Principal Investigator

HONDA Kazuya  鹿児島女子短期大学, その他部局等, 准教授 (50828027)

Project Period (FY) 2018-08-24 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords聴覚障害 / 視線共有 / 共同注意 / 母子 / 働きかけ / 0歳児 / 聴覚障害児 / 遊び
Outline of Research at the Start

一般的に聴覚障害児は、「心の理論」の獲得が健聴児よりも遅れることが知られている。また、心の理論獲得の基盤の一つに共同注意があるが、どのように共同注意を形成しているかは、未だ明らかになっておらず、それに伴い、どのような母親の働きかけがその形成を促しているかについての研究もほとんどなされてきていない。本研究では、聴覚障害児と母親の遊びでのやりとりをビデオ分析し、0歳児と1,2歳児とでは、母子のやりとりにおいて視線共有の時間や回数に差があるのか、あるとすれば,母親の働きかけにおける要因は何かを検討する。それにより,聴覚障害児がどのように共同注意を形成していくのか、その一端を明らかにしていく。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we included 9- to 12-month-old hearing-impaired children, who had achieved joint attention or shared attention. They were invited to a free-play session for analysis of mother-child eye-gaze sharing. The purpose of this study was to identify differences in mother-directed gaze between young children with hearing impairment. In addition, we investigated mothers’ approaches to mutual eye-gaze with their child by analyzing the ways of engaging their child’s attention. The result clarified that there are likely to be differences in mother-directed gaze between hearing-impaired children younger than 9 months. In other words, receptive approaches by mothers such as attempts to attract their child's attention are considered important for mother-child eye-gaze sharing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

聴覚障害児が、共同注意を形成するに当たって、その前提となる母子の視線共有の成立が重要となる。しかし、生後1年以前の段階で、母子により視線共有に差があることを明らかにした。また、母親の話ことばに合わせて、「指さし」「提示」「身振り」「操作」などを用いることが、聴覚障害児の注視の促しに有効てあることを明らかとした。
聴覚障害児の心の理論獲得は、健聴児と比較して、遅れることが知られているが、その要因の一つが、生後1歳までの母親のかかわりであることを示唆した、本研究の学術的意義は大きいと考える。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results)

  • [Journal Article] 遊びの場面における聴覚障害児と母親の視線共有および母親の働きかけに関する心理学的研究2020

    • Author(s)
      本田和也
    • Journal Title

      福岡大学博士学位論文

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 1歳以前の聴覚障害児と母親の遊びの場面における相互的なやりとりの一考察2019

    • Author(s)
      本田和也
    • Journal Title

      ろう教育科学-聴覚障害児教育とその関連領域-

      Volume: 61 Pages: 55-62

    • NAID

      40022109342

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 遊びの場面における聴覚障害児と母親の視線共有及び母親の働きかけ方略の検討-6組の母子を比較して-2018

    • Author(s)
      本田和也
    • Journal Title

      鹿児島女子短期大学紀要

      Volume: 55 Pages: 25-31

    • NAID

      120006535514

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access

URL: 

Published: 2018-08-27   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi