Project/Area Number |
19K21431
|
Project/Area Number (Other) |
18H06348 (2018)
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund (2019) Single-year Grants (2018) |
Review Section |
0908:Society medicine, nursing, and related fields
|
Research Institution | Keio University |
Principal Investigator |
Sata Mizuki 慶應義塾大学, 医学部(信濃町), 助教 (00822652)
|
Project Period (FY) |
2018-08-24 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | 生活習慣病 / コホート研究 / 小児 / 児童 / 健康教育 |
Outline of Research at the Start |
「茨城県における小児期からの生活習慣病予防に関する研究:IBACHIL(Ibaraki Children's Cohort)研究」において、過去に同一対象者から収集した調査データ(3歳、6歳、12歳、22歳、27歳)をもとに、児童期の生活習慣が、その後の思春期・成人期の生活習慣病リスク因子に与える影響について解析を行う。さらに、その成果等をもとに、小中学生の将来の生活習慣病予防に向けた行動変容に繋げるための教材を開発し、小中学生への健康教育に関する保健事業の一環として、申請者がこれまで小中学校での予防対策に関わってきた地域の教育現場に提供し、学校での活用可能性を検討する。
|
Outline of Final Research Achievements |
We investigated the association of dietary habits in childhood with subsequent health status (especially, body mass index) and published papers in international academic journals. Through exchanging opinions with local educators and research collaborators, we developed textbooks for health education for elementary and junior high school students. Using these books, schoolteachers have provided health education to students. Questionnaire surveys and spot urine tests have been conducted for the students and their parents to estimate their current eating habits. Continuous health education based on scientific evidence would enhance health activities for both children and their parents.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
小児期から児童期の食習慣・生活習慣が、その後の思春期・成人期の生活習慣病リスク因子に与える影響を明らかにすることは、より早期からの生活習慣病予防対策を進める上で不可欠である。また、小中学校における健康教育は、生涯を通じて健康な生活を送るための基礎を培う上で、重要な学習機会となり得る。新たな知見を取り入れた教材を用いて、健康教育を学校教育の現場で継続的に実施することは、より早期からの予防方策として、児童生徒のみならず保護者を含めた家庭への波及効果も期待される。
|