Project/Area Number |
19K21636
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields
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Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
奥 香織 明治大学, 文学部, 専任准教授 (30580427)
新谷 崇 茨城大学, 教育学部, 助教 (30755517)
仮屋 浩子 明治大学, 政治経済学部, 専任准教授 (50440136)
道家 英穂 専修大学, 文学部, 教授 (70198000)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
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Keywords | 宗教改革 / 演劇 / 改宗者 / コンベルソ / 宗派化 / 神秘劇 / 殉教劇 / オペラ / ユダヤ教徒 / 殉教 / 検閲 / 劇作家 / 異端審問 / 改宗と世界観 |
Outline of Research at the Start |
16世紀後半及び17世紀はヨーロッパ諸国において宗教改革が進展し、同時に演劇が興隆した時期であった。本研究の目的は、この両者の相互関係を、改宗者に着目して明らかにすることである。即ち、演劇と宗教の関係に国境を越えて普遍的に見られる傾向・特徴があることを実証する。また、改宗者及びその子孫、宗教的弾圧を受けた者の心性が、作品の構造、登場人物の振る舞い、性格などにどう反映されているかを、各国の劇作家50人程度について統計的調査を行い、データ化する。構築したデータは論文やインターネットを通じ公開する。データには、劇作家の宗教的背景、改宗の有無や宗教的弾圧の有無を含め、互いの要素の相関性を考察する。
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Outline of Final Research Achievements |
By setting the beginning of modernity not with the French Revolution but with the Protestant Reformation, it became evident that the Reformation was a movement that shook the entire Western Europe, with simultaneous changes in the national systems occurring in the Nordic countries and England. In Spain, amidst the Counter-Reformation, many converts and descendants of converts were involved in theatrical activities. Conversely, in Italy, there were hardly any converts involved in theatrical activities; instead many church offcials (including secretaries to cardinals) and courtiers are involved. While professional playwrights emerged in England and Spain, Italy continued to have courtiers and men of letters involved in playwriting. The impact of the Reformation had a significant influence on theatrical activities in each country, but it became clear that the manifestation and direction of that impact were vastly different.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近代の定義を見直すことで、宗教改革以降の演劇と国家の宗教統制、改宗者の関係を捉え直すことができた。16世紀、17世紀においては、演劇を含む諸芸術と、国家、パトロン、宗派との関係は19世紀以降と比較してより濃密であり、演劇なり、他の芸術ジャンルを独立したジャンルとして考えることは出来ない。この時期の演劇をイングランド、フランス、スペイン、イタリアを横断して比較することにより、国、地域によって、演劇の発展のスピードが異なり、国家体制との関係も大きく相違することが判った。西欧における宗教体制が、演劇をはじめとする諸芸術に対する世界観におよぼす根源的な影響の存在を明らかにすることが出来た。
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