Project/Area Number |
19K21699
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 7:Economics, business administration, and related fields
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Research Institution | Gakushuin University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
齊藤 健太郎 京都産業大学, 経済学部, 教授 (10387988)
Slater David 上智大学, 国際教養学部, 教授 (70296888)
玄田 有史 東京大学, 社会科学研究所, 教授 (90245366)
石井 晋 学習院大学, 経済学部, 教授 (90296418)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
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Keywords | 労働経済 / 格差社会 / 社会経済史 / 国際共同研究 / 社会階級論 / 労働史 / 社会学 / 消費文化 / 労働経済学 |
Outline of Research at the Start |
不平等は不安定性を生み出すか。本研究は、経済的不平等と職業的不安定性、さらに社会的不安定性の連環に注目し、この連環を克服するため、歴史的に醸成された学問的革新性を再考し、新たな学際的アプローチを創始する試みである。第一に世界に先駆けて格差社会の調査方法が確立されたイギリスと、階級社会化が進行しつつある日本を比較検討することで、より明確な現状把握を目指す。第二に複雑化した日英社会において見えづらくなった解決策を達観的に見出すために、グローバル比較を拡張し、周縁地/植民地で経済開発に伴う不平等の是正に試行された革新的方策を、社会実験例と見なして、その歴史的教訓を解決策の模索に応用することを目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
Based on our ongoing UK-Japan joint research project 'Culture, Class, Connections', this Kaken research project has focused on expanding our perspective into global comparative research to explore how economic inequality, occupational instability, and social instability are linked. Our research explored the connectivity of multi-layered research from the perspectives of labour economics, sociology, cultural anthropology, and economic and social history. Major achievements of this research include an international conference held in 2021, with a public panel discussion 'Social Polarisation: Japan and the UK', and a public lecture, 'Culture and Class: Rethinking EP Thompson' as its special spin-off events. The core presentations from the conference, the panel discussion, and the public lecture are compiled in the form of proceedings.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究及びその成果は、グローバル時代の不平等と不安定性を記述し、日英両国内外において歴史の教訓から学べるよう、両国内外の研究者による集中的な共同研究を通じて、国際的な研究蓄積の把握し、古典的研究とリアルな実態調査を踏まえて、新たな時代の双方向型社会科学の方法を展開させたことに、学術的・社会的意義がある。具体的には、令和3-4年開催の国際会議を遠隔同時配信で一般公開して、世界17ヵ国から視聴、令和3年放送の番組には本研究の海外研究協力者が出演して、研究成果のディセミネーションを行い、令和2-4年にかけて継続的に日英の大学生が交流授業の中で新たな双方向型社会科学の方法を実践して、社会還元を進めた。
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