• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

人工知能製品の購入動機における消費者層、国家文化、製品種類の差異

Research Project

Project/Area Number 19K21707
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 7:Economics, business administration, and related fields
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Frank Bjoern  早稲田大学, 商学学術院, 准教授 (30467039)

Project Period (FY) 2019-06-28 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords消費者行動
Outline of Research at the Start

センサー技術、通信技術、および機械学習等、人工知能の技術は近年、大幅に発展し、人工知能を活用する製品の開発の加速に貢献してきた。人工知能製品は、顧客価値の創造を通じて企業利益の増加および社会問題の解決に貢献する可能性が高いが、この目標の達成に繋がる技術発展の最適な方向性を定めることは大きな挑戦である。この挑戦を乗り越えるために、本研究では、企業がどのような人工知能製品を開発すべきか予測するために、人工知能製品を購入したくなる動機およびその購入を意図的に避ける動機、またその動機の文脈による差についての理論を構築し、アンケート調査で収集するデータで検証することを目的とする。

Outline of Annual Research Achievements

本研究では、企業がどのような人工知能製品を開発すべきか予測するために、人工知能製品を購入したくなる動機およびその購入を意図的に避ける動機、またその動機の文脈(消費者層、国家文化、製品種類)による差について理論を構築し、アンケート調査を用いてデータを収集し、構築した理論を収集したデータと統計分析で検証することを目的とした。
この目的を達成するために、実験や調査を設計し、実施した。そのデータ、及び前年度に収集したデータを対象に研究論文を執筆し、学会で発表した。
一本目の論文では、スマートオフィスの欠点を分析し、構築した仮説を検証した。その結果、AIを活用したスマートオフィスサービスの3つの特徴(パノラマ監視、無礼な評価、虐待的操作)が、従業員の非人間性の知覚に正の影響を与えることが明らかになった。さらに、知覚された非人間性は、従業員の知覚された不安とAIを活用したスマートオフィスサービスに対する抵抗行動に正の影響を与える。さらに、知覚された不安は、AIを活用したスマートオフィスサービスに対する従業員の抵抗に正の影響を与える。
二本目の論文では、患者のロボット手術利用の状況的決定要因(信頼できる外科医の有無、手術病院へのアクセス)と個人的決定要因(社会的つながりの必要性、最先端技術への関心、AIへの信頼)を調査した。最先端技術への関心、AIへの信頼、手術病院へのアクセスが、患者のロボット手術への態度を改善し、それによってロボット手術の採用を刺激することを発見した。信頼できる外科医の有無は、患者が最先端技術に関心を持っている場合にのみ、ロボット手術の採用に影響を与える。さらに、社会的つながりの必要性は、ロボット手術の選択を直接的に阻害する。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

想定したよりも多くの調査を同時に行った結果、当初の計画以上に進展している。

Strategy for Future Research Activity

令和6年度には、前年度に開始した調査を継続する予定である。また、収集したデータを分析し、研究論文を執筆し、学術誌に投稿する計画がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2021 2019 Other

All Int'l Joint Research (7 results) Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Int'l Joint Research] サンパブロボリビアカトリック大学(ボリビア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ウィーバー州立大学(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] アジア工業大学(タイ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ウィーバー州立大学(米国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] サンパブロボリビアカトリック大学(ボリビア)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ウィーバー州立大学(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] サンパブロボリビアカトリック大学(ボリビア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] The AI-extended Consumer: Technology, Consumer, Country Differences in the Formation of Demand for AI-empowered Consumer Products2021

    • Author(s)
      B. Frank, B. Herbas Torrico, S.J. Schvaneveldt
    • Journal Title

      Technological Forecasting and Social Change

      Volume: 172 Pages: 121018-121018

    • DOI

      10.1016/j.techfore.2021.121018

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Artificial Intelligence-Enabled Environmental Sustainability of Products: Marketing Benefits and Their Variation by Consumer, Location, and Product Types2021

    • Author(s)
      B. Frank
    • Journal Title

      Journal of Cleaner Production

      Volume: 285 Pages: 125242-125242

    • DOI

      10.1016/j.jclepro.2020.125242

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Dehumanising the Workplace: Examining the Impact of AI-based Smart Office Characteristics on Employees’ Perceptions and Behaviours2023

    • Author(s)
      W. Shi, B. Frank
    • Organizer
      International Conference on CSR, Sustainability, Ethics & Governance
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Personal and Situational Determinants of Patients’ Adoption of Robotic Surgery2023

    • Author(s)
      B. Frank, K. Shimoura, Y. Hu
    • Organizer
      Proceedings of the IEEE SMC 2023 Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Contribution of Augmented Reality in Enhancing Consumers’ Perceived Product Value and Brand Loyalty: How Consumer Personality and Knowledge Influence these Outcomes2023

    • Author(s)
      F.S. Rumokoy, B. Frank
    • Organizer
      131st Conference of the Japanese Society for Quality Control
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] The Dark Side of AIoT-based Smart Services: Consumer Reactions to Dehumanization2023

    • Author(s)
      W. Shi, B. Frank
    • Organizer
      131st Conference of the Japanese Society for Quality Control
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] The Role of Human Resources Characteristics in an Organization’s Digital Transformation2021

    • Author(s)
      S. Pandey, Y.F. Badir, B. Frank, M.S. Kim
    • Organizer
      ISPIM (International Society for Professional Innovation Management) Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 人工知能製品の購入動機に関する研究2019

    • Author(s)
      フランク・ビョーン
    • Organizer
      日本商業学会第69回全国研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] AI Purchase Motivations: International and Technological Differences2019

    • Author(s)
      B. Frank, S.J. Schvaneveldt, B. Herbas Torrico
    • Organizer
      ANZMAC 2019 Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi