Analysis of urban mobility, poverty and social isolation using social surveys and spatial data.
Project/Area Number |
19K21727
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 8:Sociology and related fields
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Research Institution | Osaka City University |
Principal Investigator |
kawano eiji 大阪市立大学, 大学院文学研究科, 教授 (20335334)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 都市モビリティ / 貧困 / 社会的孤立 / セグリゲーション / 都市 / モビリティ |
Outline of Research at the Start |
本研究では、社会調査データと空間移動データを組み合わせて、大都市におけるモビリティの社会的不平等に関する分析を行なう。モビリティという問題意識は、近年社会学において取り上げられながらも、居住地特性が個人の日常的な移動とどのような関係があるのか、あるいは年齢や階層など社会的な属性によって移動に不平等は存在するのかという実証的な課題は十分に取り組まれてこなかった。 本研究では、居住地と日常的移動における不平等の問題に取り組むため、従来型の調査に加えて、携帯電話から取得できるモバイルデータなどを加えたモデルを構築し、困窮地域住民が他の地区住民よりも不利益にあるとする「社会的孤立」仮説を検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, first, a social map and district typology were created using GIS, the aggregation indicators were analysed and the survey data were re-analysed. Second, a sampling survey was conducted in several districts of Osaka City in 2019, and a web-based survey was conducted in 2021, expanding the target to the Osaka Urban Employment Area. Third, a field survey on daily mobility and gentrification was conducted in several European cities. The 2021 survey provided mobility data, which will allow us to analyse patterns of residential history. Some of the research findings were published in the edited volume 'Research on the Osaka-Kobe Metropolitan Area' (2022) and several other papers.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
都市セグリゲーションと貧困の研究は、福祉レジームによる違いなど、比較対象が拡大している。近年は都市の「モビリティ」に関する問題が注目されているが、主に理論的議論が多く、日本の社会学ではセグリゲーション、都市モビリティと階層、不平等との関係の実証研究は未着手である。本研究では、最新の調査法、分析手法を駆使して、これまで社会学の分野では十分に活用されてこなかったデータを取り入れ新たな分析を発展させることによって、理論的な問題設定を経験的な研究へと展開する。そのさいに、モビリティに焦点を当てることによって現在の格差問題の新たな課題を明らかにすることができる。
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Report
(4 results)
Research Products
(6 results)
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[Book] 阪神都市圏の研究2022
Author(s)
川野 英二
Total Pages
496
Publisher
ナカニシヤ出版
ISBN
4779516501
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