What Extent the Amount of Input Matters in L2 Reading Development? A Meta-Regression Analysis
Project/Area Number |
19K21740
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
USHIRO YUJI 筑波大学, 人文社会系, 教授 (60271722)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
星野 由子 千葉大学, 教育学部, 准教授 (80548735)
清水 遥 東北学院大学, 文学部, 准教授 (20646905)
高木 修一 福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (20707773)
濱田 彰 神戸市外国語大学, 外国語学部, 准教授 (50779626)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
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Keywords | 英語教育 / リーディング / メタ分析 / 教育コスト / 教育効果 / エビデンス / 系統的レビュー / 指導法 / コスト / 効果量 |
Outline of Research at the Start |
本研究は,中学校・高等学校・大学で行われる英文読解指導の効果量をコストパフォーマンスの観点から解明する。具体的には国内外の教育研究論文に対し (a) 指導時の人的・時間的・経済的コストを要因としたメタ分析を行い,(b) 英文読解指導のコストとメタ分析が推定する教育効果の関係性が実際の教室で再現されるのかを検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
This research synthesis examined to what extent the amount of input from second language (L2) reading predicts the cognitive and affective development of L2 reading. Meta-regression analyses were conducted for 37 studies including 185 datasets (N = 11,736) for six outcome domains of L2 reading. Results showed that the more L2 learners read, they improve L2 reading comprehension, fluency, and vocabulary knowledge. Although there were no clear relationships between the amount of input and incidental grammar learning and motivation to read, the effect of L2 reading engagement was significant for these outcomes. These findings provide scientific support for the essential topic in L2 acquisition research on how important L2 input is in L2 skill and knowledge acquisition. This study concludes that a significant amount of reading is necessary to reach a desirable outcome and provides several recommendations for methodological improvements for research on teaching L2 reading.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
メタ分析は一般的に,一次研究の大規模収集,収集した文献の情報コーディング,メタ分析に含める文献の適格性評価,効果量の統計的解析というステップを経る。本研究では策定した適格性基準に沿う文献を収集し,文献のデータベース化を行った後に,指導コスト調査の結果を含めたメタ分析を行う予定である。メタ分析を行う際の効果量としては標準化されたHedges gという指標を用いる。文献のデータベース化は研究代表者が主催する筑波リーディング研究会や,研究分担者が担当している。指導コストの調査,統計解析,教室における再現性の調査研究は,研究分担者と共同で行う予定である。
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Report
(4 results)
Research Products
(3 results)