• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on the Educational Effectiveness of the International Baccalaureate: Toward the Establishment of IB Competencies

Research Project

Project/Area Number 19K21741
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

TAIRA Akiko  筑波大学, 人間系, 准教授 (60835651)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 花井 渉  独立行政法人大学入試センター, 研究開発部, 助教 (60783107)
江里口 歡人  玉川大学, 教育学部, 教授 (90266255)
川口 純  筑波大学, 人間系, 准教授 (90733329)
Inugai Carol  筑波大学, 教育推進部, 客員教授 (90817032)
Project Period (FY) 2019-06-28 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
KeywordsIB教育の創造 / 自省する教員 / 国内大学入試 / 国際バカロレア / 教育効果 / 実証研究 / 非認知能力 / IBコンピテンシー / 高大接続 / 教員評価 / コンピテンシー / 混合研究法
Outline of Research at the Start

本研究は、国際バカロレア(IB)の教育効果を実証的に析出することにより、「IBコンピテンシー」の明確化に寄与することを目的とする。特に、非認知能力が如何に育成され得るかを、IBコースと普通コースの生徒を対象として比較・検証していく。具体的な研究課題として、①IB教育の効果を非認知能力に焦点を当てて実証的に検証すること、②その効果がもたらされる全体構造を明らかにすること、以上2点に取り組む。

Outline of Final Research Achievements

This study consisted of a quantitative and a qualitative survey. Quantitatively, a questionnaire survey was administered to IB schools in Japan, and qualitatively, interviews were conducted with faculty members. Although the interview survey was conducted online due to the Corona disaster, several faculty members from IBDP schools cooperated with us. This quantitative and qualitative survey was combined for an integrated analysis. Although the results of the analysis are still in process, the results confirmed the acquisition of internationality, inquiry-based learning attitudes, and skills by comparing IB and non-IB students.
A follow-up survey is planned to be conducted in the future based on the results of the survey at the school in question.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の社会的意義としては、IB教育の効果を実証的に明らかにしたことである。これまでIBプロファイルというIB教育の目標があたかもIB教育の明示的な効果であるように喧伝されてきたが、本研究ではそれを実証的、かつ学術的に明らかにしようと試みたものである。コロナ禍に見舞われたため、十分な研究が遂行出来なかったものの一定のデータは収集出来たため、今後の研究フォローアップを実施していき、IB教育の効果を多角的に析出していく予定である。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 外国カリキュラムを提供する学校への公的関与のあり方に関する一考察-ドバイにおける学校監査を事例として-2021

    • Author(s)
      御手洗明佳・中島悠介・柳田雅明
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科紀要別冊

      Volume: 29 Pages: 25-35

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 公立高校の教員は国際バカロレアの教育効果をどう認識しているか(日本語DP導入校へのフォーカス・グループ・インタビューを通して)2021

    • Author(s)
      木村光宏・御手洗明佳
    • Journal Title

      グローバル人材育成教育研究

      Volume: 9巻(2)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育格差の中にある格差:―マラウイの初等教育への就学実態を事例に―2020

    • Author(s)
      川口 純、丹羽 勇人
    • Journal Title

      国際開発研究

      Volume: 29(2) Pages: 63-74

    • NAID

      130007950600

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「国際バカロレア教育の効果に関する調査研究」2020

    • Author(s)
      花井渉
    • Journal Title

      特集:IB教育の成果とは何か、『国際バカロレア教育研究』

      Volume: 4

    • NAID

      130008103497

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「先進国における持続可能な開発目標(SDGs)に基づく教育制度改革の動向」、2020

    • Author(s)
      花井渉
    • Journal Title

      日本教育制度学会紀要

      Volume: 第27号 Pages: 234-243

    • NAID

      40022442521

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間」を活用した課題解決型学習の実践-福井県立高校における実践と大学入試への示唆-2020

    • Author(s)
      花井渉
    • Journal Title

      大学入試センター研究開発部リサーチノート

      Volume: RN-20-04 Pages: 1-12

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] IBの教育効果に関する調査研究(定性研究班)中間報告-IB教員が学び合う協働体プロジェクト第1回セッションの振り返り-2021

    • Author(s)
      花井渉、赤塚祐哉、井上志音、木村光宏、渋谷真樹、御手洗明佳、伊藤健策、菅井篤、田中佳太
    • Organizer
      日本国際バカロレア教育学会第6回大会、2021年9月5日(@玉川大学、オンライン実施)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「国際バカロレア導入に伴う教員の変容に関する研究」2020

    • Author(s)
      花井渉
    • Organizer
      第5回日本国際バカロレア教育学会、都留文科大学(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「アフリカの試験制度の課題」佐藤仁、北野秋男編著『世界のテスト・ガバナンス 日本の学力テストの行く末を探る2021

    • Author(s)
      川口純
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] The acceptance situation of inclusive education in Kenya -Perceptions of parents, communities, and teachers, Nishimura Mikiko『Community participation with schools in developing countries -Towards equitable and inclusive basic education for all2021

    • Author(s)
      Jun Kawaguchi
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「国際教育開発への挑戦-これからの教育・社会・理論ー」2021

    • Author(s)
      荻巣崇世、橋本憲幸、川口純編
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「第10章 持続可能な開発のための教育の理念と実態ー国際教育協力における「文化の居場所」について、 関根久雄編『持続可能な開発における〈文化〉の居場所ー「誰一人取り残さない」開発への応答』2021

    • Author(s)
      川口純
    • Total Pages
      361
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「令和2年度IBの教育効果に関する調査研究事業」2020年度成果報告書2021

    • Author(s)
      井田仁康、川口純、齊藤貴浩、菊地かおり、江幡知佳、福嶋將人、神田あずさ、赤塚祐哉、花井渉、井上志音、木村光宏、御手洗明佳、松本暢平、菅井篤、江里口歡人、渋谷真樹、原和久
    • Total Pages
      81
    • Publisher
      筑波大学
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi