• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on facilitation of autonomous in-school lesson study of high-quality

Research Project

Project/Area Number 19K21748
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research (2022)
The University of Tokyo (2019-2021)

Principal Investigator

Iikubo Shinya  国立教育政策研究所, 初等中等教育研究部, 客員研究員 (40609971)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 白水 始  国立教育政策研究所, 初等中等教育研究部, 総括研究官 (60333168)
齊藤 萌木  共立女子大学, その他部局等, 専任講師 (60584323)
益川 弘如  聖心女子大学, 現代教養学部, 教授 (50367661)
Project Period (FY) 2019-06-28 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords授業研究 / 学習科学 / 教師教育 / デザイン社会実装研究(DBIR) / 知識構成型ジグソー法
Outline of Research at the Start

本研究は、研究者がキーパーソンとして直接参与しない形で校内研修における授業研究の質を高める支援方略を明らかにすることを目的としている。この目的のために、一つの授業改善コミュニティに関わる多様な学校群(16の県市町教育委員会、約300の小中高等学校)を対象に授業研究支援方略の開発、実装、効果検証を行い、モデルケースを提出するとともにその実装における成果と課題を示す。またこれにより、今後全国で地域の大学や教育委員会をベースに実施される様々な条件下の学校群に対する授業研究支援の基盤となりうる知見の提出を目指す。

Outline of Final Research Achievements

The new course of study presents a vision for interactive, and deep learning, and calls for a lesson improvement Plan-Do-Check-Act (PDCA) cycle that focuses on the learning process of students. While lesson study, which is considered a proud tradition in Japanese schools, is expected to play a central role in improving such lessons, it has also been pointed out that it has become a mere formality. In this study, we designed a "hypothesis-testing lesson study" as a support strategy to improve the quality of lesson study at schools. We showed that this strategy has the effect of changing the perspective of lesson study (in dialogues between teachers without direct intervention by researchers) and promoting lesson study that focuses on the specific learning process of students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新学習指導要領では、主体的・対話的で深い学びの実現という授業改善のビジョンが示され、子どもの学習過程に着目した授業改善PDCA(Plan-Do-Check-Act)サイクルが要請されている。我が国教育界の伝統とされる授業研究は、こうした授業改善の中核的役割を期待される一方、その形骸化、硬直化も指摘されてきた。授業研究の場のデザインを変えることで、多様な経験や背景を持つ教師たちが子どもの具体的な学習過程に焦点化した授業研究を行うことができる可能性を大規模な実践フィールドを背景に実証的に示す点に本研究の学術的、社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 3 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 5 results) Book (8 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 「深い学び」のデザインと評価を支える授業研究2022

    • Author(s)
      飯窪真也・齊藤萌木・白水始
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 37 Pages: 8-21

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 情報通信技術の進展をいかした教育環境の革新に向けて2022

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      教育学年報

      Volume: 13 Pages: 93-117

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Doing learning sciences for progressive, reciprocal advancement of practice and research2021

    • Author(s)
      飯窪 真也、齊藤 萌木、白水 始、堀 公彦
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 28 Issue: 4 Pages: 495-496

    • DOI

      10.11225/cs.2021.046

    • NAID

      130008129529

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Year and Date
      2021-12-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] The community in a practical research project of learning sciences as a <i>theorizing model</i>: Design-based implementation research that supports the generation and networking of constituent theories2021

    • Author(s)
      飯窪真也,白水始,齊藤萌木
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 28 Issue: 3 Pages: 458-481

    • DOI

      10.11225/cs.2021.027

    • NAID

      130008088211

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Year and Date
      2021-09-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of “Learning Note System” for Lesson Study of Collaborative Learning (2) ――Effect of Addition of “Tested Materials” Page2021

    • Author(s)
      白水 始、伴 峰生、飯窪 真也、齊藤 萌木、相良 好美、堀 公彦
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 62 Issue: 5 Pages: 1207-1217

    • DOI

      10.20729/00211087

    • NAID

      170000184884

    • Year and Date
      2021-05-15
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 協調学習の授業づくり支援のための「学譜システム」開発(2)―「開発教材」ページ追加の効果―2021

    • Author(s)
      白水 始、伴 峰生、飯窪真也、齊藤萌木、相良好美、堀公彦
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 62

    • NAID

      170000184884

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協調問題解決型授業におけるヒント資料の提示が生徒の理解に及ぼす影響―機能機構階層図による理解深化過程の可視化に基づいて―2021

    • Author(s)
      白水始、飯窪真也、齊藤萌木
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 60

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Reality of interaction among teachers and researchers in lesson study2020

    • Author(s)
      飯窪 真也、齊藤 萌木、白水 始、堀 公彦
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 27 Issue: 4 Pages: 461-486

    • DOI

      10.11225/cs.2020.043

    • NAID

      130007955979

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Year and Date
      2020-12-01
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 協調学習の授業づくり支援のための「学譜システム」開発2019

    • Author(s)
      白水 始・伴 峰生・辻 真吾・飯窪真也・齊藤萌木
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 60(5) Pages: 1201-1211

    • NAID

      170000150329

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Socially Constructive Interaction for Fostering Teacher Learning. Proceedings of the 17th International Conference of the Learning Sciences2023

    • Author(s)
      Shirouzu, H., Iikubo, S., & Saito, M.
    • Organizer
      International Society of the Learning Sciences Annual Meeting 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] "Learning Recorder" that Helps Lesson Study of Collaborative Learning.2023

    • Author(s)
      Shirouzu, H., Saito, M., Iikubo, S., & Menda, K.
    • Organizer
      The 24th International Conference on Artificial Intelligence in Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "Learning Note" that Helps Teachers' Lesson Study Across Time and Space.2023

    • Author(s)
      Iikubo, S., Shirouzu, H., Saito, M., & Hagiwara, H.
    • Organizer
      The 24th International Conference on Artificial Intelligence in Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Design-based research to improve the lesson study project for co-evolution of research, development and practices.2022

    • Author(s)
      Iikubo, S., Shirouzu, H., & Saito, M.
    • Organizer
      International Society of the Learning Sciences Annual Meeting 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オーガナイズドセッション(OS11) 教育の世界に知識を取り戻す:単元マップを媒介に2022

    • Author(s)
      白水 始・益川弘如
    • Organizer
      日本認知科学会第39回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育の世界に知識を取り戻す-単元マップの理念と背景-2022

    • Author(s)
      白水 始
    • Organizer
      日本認知科学会第39回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 単元マップを活用した授業研究例2022

    • Author(s)
      飯窪 真也・齊藤 萌木
    • Organizer
      日本認知科学会第39回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Reconciling Structuring Collaboration and Student Agency.2021

    • Author(s)
      Moegi Saito, Shinya Iikubo, Hajime Shirouzu
    • Organizer
      The Annual Meeting of the International Society of the Learning Sciences (ISLS) 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 協調問題解決型授業におけるヒント資料の提示が生徒の理解に及ぼす影響―機能機構階層図による理解深化過程の可視化に基づいて―2020

    • Author(s)
      齊藤萌木、飯窪真也、白水始
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] パネル・ディスカッション 「教室に高度情報技術をもちこむ前に~協調学習の原理と高度情報技術の効果2020

    • Author(s)
      Roschelle, J.・齊藤萌木・白水 始
    • Organizer
      国立教育政策研究所「教育革新」プロジェクト フェイズ1 シンポジウム~高度情報技術を活用した全ての子供の学びの質の向上に向けて~
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Exploration of Scaffolding in Teachers’ Dialogue Analysis.2019

    • Author(s)
      Saito, M., Iikubo, S., & Shirouzu, H.
    • Organizer
      13th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Dialogue to Text for Assessment of Collaborative Learning2019

    • Author(s)
      Shirouzu, H., Nakayama, T., Saito, M., Iikubo, S. & Nagano, T.
    • Organizer
      the annual meeting of the American Educational Research Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] PANEL: The Road to an AI-Powered Education through Innovative Policies.2019

    • Author(s)
      Shirouzu H.
    • Organizer
      Education Policy Summit Asia 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 新しい学びの認知科学としての「実践学」構築に向けて2019

    • Author(s)
      白水 始
    • Organizer
      日本認知科学会第36回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 自治体との連携による協調学習の授業づくりプロジェクト(令和4年度報告書)協調が生む学びの多様性第13集-学びの過程に学び、学びの明日を描く-2023

    • Author(s)
      教育環境デザイン研究所
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      教育環境デザイン研究所
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 高度情報技術の進展に応じた教育革新に関する研究報告書(ダイジェスト版)2023

    • Author(s)
      国立教育政策研究所
    • Total Pages
      39
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 令和3年度教育研究公開シンポジウム「高度情報技術が教育にもたらすインパクト:教育実践・教育研究・教育行政の観点から」2022

    • Author(s)
      国立教育政策研究所
    • Total Pages
      71
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 自治体との連携による協調学習の授業づくりプロジェクト(令和2年度報告書)協調が生む学びの多様性第12集-一人ひとりの語りで描く学びの軌跡と未来2022

    • Author(s)
      一般社団法人教育環境デザイン研究所CoREFプロジェクト推進部門
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      一般社団法人教育環境デザイン研究所CoREFプロジェクト推進部門
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 自治体との連携による協調学習の授業づくりプロジェクト(令和2年度報告書)協調が生む学びの多様性第11集-学習科学とテクノロジが支える新しい学びの未来-2021

    • Author(s)
      東京大学高大接続研究開発センター高大接続連携部門CoREFユニット
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      東京大学高大接続研究開発センター高大接続連携部門CoREFユニット
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 対話力2020

    • Author(s)
      白水 始
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491036724
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Book] 自治体との連携による協調学習の授業づくりプロジェクト令和元年度報告書 協調が生む学びの多様性第10集-新しい10年に向けて-2020

    • Author(s)
      東京大学高大接続研究開発センター高大連携推進部門CoREFユニット
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      東京大学高大接続研究開発センター高大連携推進部門CoREFユニット
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「主体的・対話的で深い学び」を実現する 知識構成型ジグソー法による中学校国語授業2019

    • Author(s)
      飯窪真也・齊藤萌木・白水始
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182730252
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] CoREF

    • URL

      https://coref.u-tokyo.ac.jp/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 東京大学CoREF

    • URL

      https://coref.u-tokyo.ac.jp/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi