Development of a database of teaching materials and evaluation questions for acquiring and evaluating programming thinking
Project/Area Number |
19K21772
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Yata Chikahiko 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20374811)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
堤 健人 山口大学, 教育学部, 講師 (30880140)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | プログラミング教育 / プログラミング的思考 / 教材 / 評価問題 |
Outline of Research at the Start |
本研究課題では,「プログラミング的思考」に関する学習課題を収集・作成し,学習指導に用いる教材,および学習評価に使用する評価問題として構成することを通して,プログラミング教育の 系統的な実践を支援するデータベースを構築することを目的とする。そのために,3年間の計画に基づいてデータベースの構築・試用・改良・公開を行う。本研究課題により開発したデータベースをプログラミング教育の実践に用いることで,より系統的で適切な学習指導や学習評価を行うことが可能となり,プログラミングの対象や活動のみが注目される現状において,意義ある芽生え期の研究であると主張できる。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research was to construct a database to support systematic practice of programming education. First, we extracted and analyzed the characteristics and elements of computational thinking (CT) related to "programming thinking". As a result, we were able to collectively show in a model diagram that there are two types of CT, one related to "thinking" and the other to "doing," and that there are three major stages in which CT is exercised. In addition, a database "Gather! Teaching Resources for Programing Education" is available at https://terep.hiroshima-u.ac.jp/.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究課題では,プログラミング教育の系統的な実践を支援するデータベースを構築することを通して,プログラミング教育に関する学習課題を収集・作成し,公表することができた。このことを通して,プログラミング教育の学習指導に用いる教材,および学習評価に使用する評価問題を広く概観することができ,プログラミング教育の系統的な実践に寄与することができたと考える。
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Report
(4 results)
Research Products
(7 results)