• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a database of teaching materials and evaluation questions for acquiring and evaluating programming thinking

Research Project

Project/Area Number 19K21772
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Yata Chikahiko  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20374811)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 堤 健人  山口大学, 教育学部, 講師 (30880140)
Project Period (FY) 2019-06-28 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsプログラミング教育 / プログラミング的思考 / 教材 / 評価問題
Outline of Research at the Start

本研究課題では,「プログラミング的思考」に関する学習課題を収集・作成し,学習指導に用いる教材,および学習評価に使用する評価問題として構成することを通して,プログラミング教育の 系統的な実践を支援するデータベースを構築することを目的とする。そのために,3年間の計画に基づいてデータベースの構築・試用・改良・公開を行う。本研究課題により開発したデータベースをプログラミング教育の実践に用いることで,より系統的で適切な学習指導や学習評価を行うことが可能となり,プログラミングの対象や活動のみが注目される現状において,意義ある芽生え期の研究であると主張できる。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to construct a database to support systematic practice of programming education. First, we extracted and analyzed the characteristics and elements of computational thinking (CT) related to "programming thinking". As a result, we were able to collectively show in a model diagram that there are two types of CT, one related to "thinking" and the other to "doing," and that there are three major stages in which CT is exercised. In addition, a database "Gather! Teaching Resources for Programing Education" is available at https://terep.hiroshima-u.ac.jp/.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究課題では,プログラミング教育の系統的な実践を支援するデータベースを構築することを通して,プログラミング教育に関する学習課題を収集・作成し,公表することができた。このことを通して,プログラミング教育の学習指導に用いる教材,および学習評価に使用する評価問題を広く概観することができ,プログラミング教育の系統的な実践に寄与することができたと考える。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] A Study on the Changes in the Learning Contents of High School Information Studies2021

    • Author(s)
      谷田 親彦, 向田 識弘
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 43-50

    • DOI

      10.15027/51603

    • NAID

      120007183757

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033098

    • Year and Date
      2021-12-23
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] Teachable Machine を用いた AI 技術の見方・考え方に気付く授業実践2021

    • Author(s)
      堤 健人,天川 勇二,谷田 親彦
    • Organizer
      日本教科教育学会第47回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Programming Lesson Practice for Creating a New Sport Using Digital Contents with Networks2021

    • Author(s)
      Yuji Amakawa, Kento Tsutsumi,Chikahiko Yata
    • Organizer
      International Conference on Technology Education in the Asia-Pacific Region.
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コンピュテーショナル・シンキングの特徴・要素に関する基礎的検討2020

    • Author(s)
      神庭直輝・谷田親彦
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校技術科における 「デジタル玩具の制作による幼児の遊びに関する問題解決」2019

    • Author(s)
      天川勇二・谷田親彦
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第62回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 集まれ!プログラミング教材データベース

    • URL

      https://terep.hiroshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 集まれ!プログラミング教材データベース

    • URL

      https://terep.hiroshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi