• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing and Evaluating Methods to Measure and Promote Teachers' Abilities to Foster Competency among Students

Research Project

Project/Area Number 19K21773
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Fukaya Tatsushi  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70724227)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 児玉 佳一  大東文化大学, 文学部, 講師 (30824776)
小澤 郁美  富山大学, 学術研究部教育学系, 講師 (40909686)
Project Period (FY) 2019-06-28 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords教師の指導力 / PCK / 授業ビデオ / 学習方略 / 教師の専門的視点 / コンピテンシー / オンラインツール
Outline of Research at the Start

学校の教師には,学習したことの深い理解を促すとともに,自ら学ぶ力を高めることが期待されている。本研究は,こうした教師の専門性を科学的に測定するツールとともに,児童生徒の学習を支援する力を高める介入を開発することを目的としている。具体的には,実際の授業映像を提示した上で考えたことを記述させ,その内容を分析する。オンラインの調査とすることで,いつでもどこからでも回答可能なものとする。また,記述内容が本当に教師の力量をあらわすかを他の指標との関連を調べるとともに,教員志望学生,現職教員を対象とした介入研究を行い,児童生徒の学びを促す教師の力量を向上させる方策を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a method to measure and promote the acquisition of PCK (Pedagogical Content Knowledge), which is teachers' professional knowledge that combines subject content knowledge such as mathematics and science with pedagogical knowledge regarding effective teaching methods. In particular, we developed an online tool to measure the PCK utilization through the use of actual classroom videos and by asking participants to watch and comment on the videos. Furthermore, we conducted a survey of in-service and pre-service teachers using this tool. Detailed results are still being analyzed, but it is anticipated that these data will provide insight into factors related to PCK and experiences that promote PCK acquisition.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,本邦では十分進展してこなったPCKを定量的に把握する方法を開発し,教師の専門性の内実を明らかにしようとしている。特に,本研究では,PCKに関連する要因の検討やPCKを高める学習経験も検討している。これらのことから,教師の専門性を向上させる教員研修や教員養成課程のあり方に対しても示唆を与えると期待される。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] How Has Japanese Students' Belief in Cooperation Changed Over the Past 10 Years?2021

    • Author(s)
      児玉 佳一
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 221-224

    • DOI

      10.15077/jjet.S45106

    • NAID

      130008151188

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Educational Practice to Support Pupils’ Task Settings of Independent Research: Effects on Pupils’ Self-evaluation and Awareness of Inquiry Skills2021

    • Author(s)
      深谷達史・三戸大輔
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 2 Pages: 213-224

    • DOI

      10.15077/jjet.44140

    • NAID

      130008090820

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-09-10
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「学び続ける主体」の育成―メタ認知の観点から―2021

    • Author(s)
      深谷達史
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1244 Pages: 14-21

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Has Educational Psychology Contributed to Explanatory Practices? Current Status and Problems From the Perspective of Studies on Explanations2020

    • Author(s)
      山本 博樹・深谷 達史・高垣 マユミ・比留間 太白・小野瀬 雅人
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 59 Issue: 0 Pages: 209-230

    • DOI

      10.5926/arepj.59.209

    • NAID

      130007935454

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Student and Teacher Learning:2019

    • Author(s)
      深谷達史
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 58 Issue: 0 Pages: 30-46

    • DOI

      10.5926/arepj.58.30

    • NAID

      130007704337

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2019-03-30
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学び合いに関するある熟練教師の専門性発達―学び合いの「実践家」および「指導者」の側面から2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      協同と教育

      Volume: 14 Pages: 13-29

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員採用試験認識尺度の開発2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      大東文化大学教職課程センター紀要

      Volume: 4 Pages: 5-15

    • NAID

      120006919843

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 児童生徒の学習活動への支援とワーキングメモリの補償(自主シンポジウム話題提供)2022

    • Author(s)
      小澤郁美・湯澤正通
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教師の算数PCKにおける関連要因の検討―教師効力感,指導と学習に関する信念,テスト活用,教師メタ認知に着目して―2021

    • Author(s)
      深谷達史・鈴木雅之・小澤郁美・中越拓海
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会(第38回大会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習形態の移行における教師の即興的思考2021

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会(自主シンポジウム話題提供)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教師の算数PCKにおける関連要因の検討―教師効力感,指導と学習に関する信念,テスト活用,教師メタ認知に着目して―2021

    • Author(s)
      深谷達史・鈴木雅之・小澤郁美・中越拓海
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会(第38回)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」を実現する教師の学び:教師の指導力を高める教員養成・研修の実践研究2019

    • Author(s)
      深谷 達史,福田 麻莉,太田 絵梨子,柴 里実,植阪 友理,奈須 正裕
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教師はグループ学習について何を知りたいと考えているか2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教師のグループ学習に対する学習ニーズと心理的・環境的要因の関連:教科と校種に着目して2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] グループ学習における質問を抑制する状況的要因の検討:コンジョイント分析を用いた影響力の測定2019

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本協同教育学会第16回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] What do Japanese Teachers have anxiety about group learning? Focusing on difference of school levels and subjects.2019

    • Author(s)
      Kodama, K.
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 教師と学生が知っておくべき教育方法論・ICT活用2022

    • Author(s)
      児玉佳一他(武田明典・村瀬公胤編)
    • Total Pages
      145
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「問う力」を育てる理論と実践―問い・質問・発問の活用の仕方を探る2021

    • Author(s)
      深谷達史他(小山義徳・道田泰司編)
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      4823410351
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] これからの教師研究―20の事例にみる教師研究方法論2021

    • Author(s)
      児玉佳一他(秋田喜代美・藤江康彦編)
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      東京図書
    • ISBN
      4489023626
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 児玉佳一2020

    • Author(s)
      やさしく学ぶ教職課程 教育心理学
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762029726
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Deeper Learning, Dialogic Learning, and Critical Thinking: Research-based Strategies for the Classroom (Chapter 16を担当)2019

    • Author(s)
      Tatsushi Fukaya & Yuri Uesaka
    • Total Pages
      386
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      0367339587
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi