• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Development of Teaching Profession and Training the Teacher Educator focusing on the Functions of Portfolio Evaluation

Research Project

Project/Area Number 19K21774
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Yoshida Nariakira  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70514313)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森田 愛子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20403909)
米沢 崇  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20569222)
松本 仁志  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (40274039)
永田 良太  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (10363003)
松田 充  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 助教 (80845991)
草原 和博  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (40294269)
齊藤 一彦  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (60413845)
竹下 俊治  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90236456)
間瀬 茂夫  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90274274)
Project Period (FY) 2019-06-28 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsポートフォリオ / 教職の高度化 / 高校教職ポートフォリオ / 教職ポートフォリオ / 教職教育ポートフォリオ / 教員養成スタンダード / 教員養成 / 教師教育 / 教師教育者 / 大学教職ポートフォリオ / 大学院教職教育ポートフォリオ / ポートフォリオ評価 / 教職高度化 / 教師教育者の養成 / 高大連携
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、ポートフォリオ評価を用いた「教職の高度化」と「教師教育者」の養成のあり方を、高校および大学・大学院との共同実践を通して開発的に明らかにすることにある。
本研究では、高校段階の「高校教職ポートフォリオ」、大学段階の「教職ポートフォリオ」、そして将来の教師教育者を志す大学院生の「教職教育ポートフォリオ」という三つのポートフォリオを設定し、その導入と活用の意義と課題を実践開発研究として検討する。とりわけ、「教職の高度化」のために高校・大学・大学院の各段階での「教育観・教職観の形成」を継続的かつ実証的に検討し、その成果を研究的手続きによって公開することで、本研究の意義と課題を明確にする。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we found that the "high school teaching portfolio" initiative contributes to the advancement of teaching by connecting the curriculum between subjects and integrated curriculum and by providing a curriculum that connects high school and university. In addition, we found that the university's "teaching portfolio" initiative contributes to the advancement of the teaching profession through the accumulation and reflection of portfolios that are aware of the formation and renewal of one's own "philosophy of teaching". In addition, through the efforts of the graduate school's "teaching portfolio," it was clarified that reflection on the practicum with an awareness of one's own "philosophy of teaching" and the creation of portfolios linked to the issues and themes of individual pedagogical research contribute to the advancement of the teaching profession.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「高校教職ポートフォリオ」「教職ポートフォリオ」「教職教育ポートフォリオ」という三つのポートフォリオを軸とした教職高度化の開発実践研究の取組の成果を踏まえて、学会発表・論文執筆・著書刊行へと本研究の成果を学術的に発信することができた点に本研究の額学術的・社会的意義がある。高校・大学・大学院を通じた教職の高度化をポートフォリオを軸に開発的に取り組むという萌芽的な本研究は、より分野・領域・段階を拡大させた教職の高度化あるいは専門職養成の取組として研究発展させていく可能性と展望を提起するものである。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (49 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (32 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 23 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 2 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 「コロナ」から学校教育をリデザインする学術知共創の可能性と課題2022

    • Author(s)
      吉田成章・草原和博・木下博義・松宮奈賀子・川合紀宗・三好美織・小山正孝・影山和也・棚橋健治・川口広美・金鍾成・山元隆春・間瀬茂夫・永田良太・岩田昌太郎・井戸川豊・丸山恭司・三時眞貴子・森田愛子・桑山尚司
    • Journal Title

      広島大学教育学部共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 20 Pages: 1-9

    • DOI

      10.15027/52067

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2028280

    • Year and Date
      2022-03-18
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 授業研究を軸にした教師教育に関する国際共同研究のプラットフォームづくり(2)2022

    • Author(s)
      金鍾成・吉田成章・岩田昌太郎・川口広美
    • Journal Title

      広島大学教育学部共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 20 Pages: 53-60

    • DOI

      10.15027/52073

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2028286

    • Year and Date
      2022-03-18
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] レッスン・スタディを活用したペルーにおける体育教員研修の成果と課題の検証2022

    • Author(s)
      齊藤 一彦, 木原 成一郎, 草原 和博, 岩田 昌太郎, 吉田 成章, 船橋 篤彦
    • Journal Title

      広島大学教育学部共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 20 Pages: 27-32

    • DOI

      10.15027/52070

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2028283

    • Year and Date
      2022-03-18
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Self-Study for Professional Development of Teacher Educators: Introduction, Localization, and Divergence in the Context of Japanese Society2022

    • Author(s)
      齋藤 眞宏,大坂 遊,渡邉 巧,草原 和博
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 28 Pages: 105-120

    • DOI

      10.15027/52350

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018395

    • Year and Date
      2022-03-18
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教科書は「主体的・対話的で深い学び」をいかに求めているか―2019年度検定済み中学校教科書の分析を中心に―2022

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宮本勇一・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・唐暁冬
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 67 Pages: 483-494

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 高等学校を軸とした地域における保小中高大連携の可能性と課題―吉舎学区「資質・能力」の実践と吉舎学区学校運営協議会構想の検討―2022

    • Author(s)
      吉田成章・滝沢潤・安藤和久・川本吉太郎・橋本拓夢・藤原由佳・金原遼・武島千明・澤田百花・俵龍太朗・田芯語・藤井冴佳・馬承昭・明月
    • Journal Title

      広島県立日彰館高等学校編『研究紀要』

      Volume: 19 Pages: 53-60

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教科における「探究」と総合における「探究」はいかに生きることの「探究」につながるか2022

    • Author(s)
      吉田成章・滝沢潤・安藤和久・藤原由佳・澤田百花・俵龍太朗・曾玉儒・藤井翔太・明月
    • Journal Title

      広島県立吉田高等学校編『令和3年度広島県立吉田高等学校研究紀要』

      Volume: ― Pages: 86-118

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] オンラインを活用した特別活動の授業づくり―「大学を知ろう」企画の代替ではないオンラインと対面を組み合わせた体験学習の充実―2022

    • Author(s)
      宮本勇一・松田充・安藤和久・川本吉太郎・橋本拓夢・藤原由佳・澤田百花・俵龍太朗・明月・滝沢潤・吉田成章
    • Journal Title

      広島県立吉田高等学校編『令和3年度広島県立吉田高等学校研究紀要』

      Volume: ― Pages: 120-130

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Characteristics and Challenges of Lesson Study and Lesson Analysis of Learning Group Formation (Gakushu Shudan Zukuri)2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Mitsuru Matsuda, Yuichi Miyamoto, Kazuhisa Ando, Yuka Fujiwara & Yue Ming
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 175-184

    • DOI

      10.15027/51626

    • NAID

      120007183743

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033113

    • Year and Date
      2021-12-23
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「ポスト・コロナの学校教育」の提起する学術知共創の可能性と課題2021

    • Author(s)
      吉田成章・草原和博・木下博義・松宮奈賀子・川合紀宗・三好美織・小山正孝・影山和也・棚橋健治・川口広美・金鍾成・山元隆春・間瀬茂夫・永田良太・岩田昌太郎・井戸川豊・丸山恭司・三時眞貴子・森田愛子・桑山尚司
    • Journal Title

      広島大学教育学部共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 19 Pages: 1-8

    • DOI

      10.15027/50582

    • NAID

      120006996877

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2028274

    • Year and Date
      2021-03-19
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 授業研究を軸にした教師教育に関する国際共同研究のプラットフォームづくり2021

    • Author(s)
      金鍾成・吉田成章・岩田昌太郎・川口広美
    • Journal Title

      広島大学教育学部共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 19 Pages: 33-40

    • DOI

      10.15027/50586

    • NAID

      120006996869

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2028278

    • Year and Date
      2021-03-19
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A study of collaboration in subject teacher education in case of a course: “Basic study of designing academic abilities and competencies in school education" at graduate school2021

    • Author(s)
      三好美織・鈴木明子・間瀬茂夫
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 27 Pages: 123-130

    • DOI

      10.15027/50621

    • NAID

      120007002502

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018376

    • Year and Date
      2021-03-19
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Practicing active learning teacher training to develop “Teachers as Continuous Learners": A study on the case of self-paticipation training2021

    • Author(s)
      山崎茜・米沢崇・大後戸一樹・木下博義
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 27 Pages: 93-99

    • DOI

      10.15027/50618

    • NAID

      120007002499

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018373

    • Year and Date
      2021-03-19
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Intercultural collaborative lesson study between Japan and Germany2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Mitsuru Matsuda, Yuichi Miyamoto
    • Journal Title

      International Journal for Lesson and Learning Studies

      Volume: 10(3) Issue: 3 Pages: 245-259

    • DOI

      10.1108/ijlls-07-2020-0045

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 授業研究の日独共同比較研究―広島大学教育方法学研究室・ライプツィヒ大学一般教授学講座間の共同研究報告書―2021

    • Author(s)
      宮本勇一・松田充・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科教育方法学研究室編『教育方法学研究室紀要』

      Volume: 3 Pages: 33-52

    • NAID

      120007153009

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教科書はどのような「主体的・対話的で深い学び」を求めているか―2018年度検定済み小学校教科書の分析を中心に―2021

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宗近秀夫・二宮諒・阿蘇真早子・藤野健太朗・三戸部由幸
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 第66巻 Pages: 114-125

    • NAID

      40022560840

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 探究に向かう生徒を育てる教科と総合の課題発見・解決学習推進プロジェクトの意義と課題2021

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・安藤和久・阿蘇真早子・大西泰誠・金原遼・武島千明・藤原翔・三戸部由幸・澤田百花
    • Journal Title

      広島県立吉田高等学校編『平成30~令和2年度広島県立吉田高等学校「高等学校課題発見・解決学習推進プロジェクト」報告書』

      Volume: ― Pages: 77-104

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等学校における教科と総合をつなげる評価のあり方2021

    • Author(s)
      吉田成章・佐藤雄一郎・安藤和久・阿蘇真早子・金原遼・澤田百花
    • Journal Title

      広島県立日彰館高等学校編『研究紀要』

      Volume: 第18号 Pages: 47-50

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Wie Soll die Eigentümlichkeit der “Study of Educational Methods" Gelehrt Werden?2020

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 第1巻 Issue: 1 Pages: 184-193

    • DOI

      10.15027/50189

    • NAID

      120006951534

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033032

    • Year and Date
      2020-12-25
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] How do Japanese teachers become teacher educators in higher education?2020

    • Author(s)
      大坂遊,川口広美,草原和博
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 26 Pages: 87-94

    • DOI

      10.15027/49118

    • NAID

      120006841724

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018359

    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ポートフォリオ評価を軸とした教職課程の構造化(2) : 実習系科目およびフィールドワーク等による「教育観の形成」の検討と効果検証2020

    • Author(s)
      森田愛子、永田良太、米沢崇、松本仁志、竹下俊治、草原和博、間瀬茂夫、齊藤一彦、吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 18 Pages: 69-78

    • DOI

      10.15027/48934

    • NAID

      120006822662

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2032416

    • Year and Date
      2020-03-19
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本型教育の海外展開方策モデル創出 : 広島型教科横断的国際教育協力プラットフォームの構築2020

    • Author(s)
      齊藤一彦、草原和博、岩田昌太郎、桑山尚司
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 18 Pages: 29-37

    • DOI

      10.15027/48930

    • NAID

      120006822658

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2032412

    • Year and Date
      2020-03-19
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 他者のためになると思うことは学習行動を促進するか2020

    • Author(s)
      森田愛子
    • Journal Title

      日本協同教育学会編『協同と教育』

      Volume: 15 Pages: 23-33

    • NAID

      40022260907

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] VR技術を用いた理科教材の開発と諸課題の検討2020

    • Author(s)
      竹下俊治
    • Journal Title

      『学校教育実践学研究』

      Volume: 26 Pages: 9-14

    • NAID

      120006841715

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 説明的文章の読解指導における「論理」に関する学力像の更新:中学校・高校段階を中心に2020

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      『国語教育論叢』

      Volume: 27 Pages: 172-184

    • NAID

      120006822867

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Effects of basketball unit in a physical education class on junior high school students' physical fitness2020

    • Author(s)
      齊藤一彦
    • Journal Title

      『学校教育実践学研究,』

      Volume: 26 Pages: 37-45

    • NAID

      120006841719

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Reform der Lehrerbildung in Leipzig2019

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域

      Volume: 68 Issue: 68 Pages: 27-36

    • DOI

      10.15027/48508

    • NAID

      120006779901

    • ISSN
      1346-5562
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2032328

    • Year and Date
      2019-12-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Professional Development Theories of Teacher Educator: Drs A. Swennen and K. Smith2019

    • Author(s)
      濱本想子,大坂遊,草原和博,岩田昌太郎
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域

      Volume: 68 Issue: 68 Pages: 45-54

    • DOI

      10.15027/48472

    • NAID

      120006779866

    • ISSN
      1346-5554
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2031701

    • Year and Date
      2019-12-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Effects of Reading Aloud and Subvocalization on Text Comprehension and Eye Movements2019

    • Author(s)
      森田愛子、高橋麻衣子
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 67 Issue: 1 Pages: 12-25

    • DOI

      10.5926/jjep.67.12

    • NAID

      130007761146

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2019-03-30
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ドイツとの授業の比較検討による日本の授業研究の海外展開の可能性と課題2019

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      日本教育学会編『教育学研究』

      Volume: 86(4) Pages: 565-578

    • NAID

      130007854047

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 規制緩和と「開放制」の構造変容:小学校教員養成を軸に2019

    • Author(s)
      岩田康之、米沢崇、大和真希子、早坂めぐみ、山口昌子
    • Journal Title

      日本教師教育学会編『日本教師教育学会年報』

      Volume: 28 Pages: 30-40

    • NAID

      130007906499

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツにおける実証的な授業研究の今日的動向2019

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      『広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域』

      Volume: 68 Pages: 37-44

    • NAID

      120006779902

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教科書は「主体的・対話的で深い学び」をいかに求めているか―2019年度検定済み中学校教科書の分析を中心に―2021

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宮本勇一・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・唐暁冬
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会自由研究発表「カリキュラム」部会、山口大学(オンライン)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] From School-based Lesson Study to Lesson Study-based School Community: or From Teacher Educator to Community-based Curriculum Designer2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2021, Symposium “Teacher Educators’ Involvements in School-based Lesson Study: A Case of Japan“, Macau and Hongkong (Online)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Landscape of Researches on Lesson Study: An attempt to develop online research database of LS2021

    • Author(s)
      Yuichi Miyamoto, Yuka Fujiwara, Kazuhisa Ando, Masako Aso, Yue Ming, Mitsuru Matsuda, Nariakira Yoshida
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2021, Symposium “Teacher Educators’ Involvements in School-based Lesson Study: A Case of Japan“, Macau and Hongkong (Online)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Jugyo Kenkyu in Hiroshima: Interprofessionelle Unterrichtsentwicklung, Panel 5: Gemeinsame Grenzen. Perspektiven auf Unterricht aus Hiroshima und Leipzig2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Mitsuru Matsuda, Yuichi Miyamoto, Kazuhisa Ando und Masako Aso
    • Organizer
      Jahrestagung der Sektion Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft (SIIVE) in der Deutschen Gesellschaft fuer Erziehungswissenschaft (DGfE), TU Dortmund (Online)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育方法学の学問的固有性をいかに教えるか2020

    • Author(s)
      吉田成章
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回大会課題研究Ⅳ、宮崎大学(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教科書はどのような「主体的・対話的で深い学び」を求めているか―2018年度検定済み小学校教科書の分析を中心に―2020

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宗近秀夫・二宮諒・阿蘇真早子・藤野健太朗・三戸部由幸
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会自由研究発表「カリキュラム」部会、広島大学(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Lesson Study-based Training of Teacher Educator: Case Study on Self-Study and Cooperative Lesson Study2019

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Yasushi Maruyama, Mitsuru Matsuda, Kazuhiro Kusahara, Shigeo Mase, Kazuya Kageyama, Shotaro Iwata, Yuichiro Sato, Miyuki Okamura, Maho Yodozawa, Yuichi Miyamoto, Aiko Hamamoto, Asuka Matsuura, Yu Yamamoto, Seigi Naganuma, Mayumi Kawamura
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Bridging Gaps between Teachers and Researchers in Interprofessional and Intercultural Lesson Study2019

    • Author(s)
      Maria Hallitzky, Christine Kieres, Nariakira Yoshida, Mitsuru Matsuda, Yuichi Miyamoto, Asuka Matsuura, Kazuhisa Ando, Serina Sakurai, Yuka Fujiwara, Emi Kinoshita,Christian Herfter, Gereon Eulitz, Johanna Leicht, Karla Spendrin
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Role of the inner voice: The effects of vocalization and subvocalization on text comprehension and eye movements2019

    • Author(s)
      Aiko Morita
    • Organizer
      認知心理学会第17回大会国際交流委員会企画シンポジウムNarrative Experience: Cognitive and Emotional Influences on Text Comprehension
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] Unterrichtsforschung und Unterrichtspraxis im Gespraech: Interkulturelle und interprofessionelle Perspektiven auf eine Unterrichtsstunde2022

    • Author(s)
      Maria Hallitzky, Christine Kieres, Emi Kinoshita, Nariakira Yoshida (Hrsg.)
    • Total Pages
      138
    • Publisher
      Klinkhardt
    • ISBN
      9783781525016
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 特別活動・生徒指導・キャリア教育2022

    • Author(s)
      藤田晃之・森田愛子
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003495
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Lesson Study-based Teacher Education: The Potential of the Japanese Approach in Global Settings2021

    • Author(s)
      Jongsung Kim, Nariakira Yoshida, Shotaro Iwata, & Hiromi Kawaguchi (Ed.)
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367478452
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「コロナ」から学校教育をリデザインする―公教育としての学校を捉える視点―2021

    • Author(s)
      草原和博・吉田成章編著
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275621
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教育方法と技術・教育課程2021

    • Author(s)
      樋口直宏・吉田成章編著
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003440
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 学習集団づくりが育てる「学びに向かう力」 授業づくりと学級づくりの一体的改革2020

    • Author(s)
      深澤広明、吉田成章
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      4863274920
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ポスト・コロナの学校教育―教育者の応答と未来デザイン―2020

    • Author(s)
      広島大学教育ヴィジョン研究センター 草原和博・吉田成章編著
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      4863275285
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 日本語教育へのいざない ―「日本語を教える」ということ―2019

    • Author(s)
      広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座、永田良太
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589613
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi