• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Classroom Management Narrative Analysis Method Using a Clinical Educational Sociology Approach

Research Project

Project/Area Number 19K21776
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

Shiramatsu Satoshi  愛媛大学, 教育学研究科, 教授 (10299331)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長谷川 祐介  大分大学, 教育学部, 教授 (30469324)
Project Period (FY) 2019-06-28 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords学級経営 / ナラティヴ / 質的調査 / リアリティ / 臨床的教育社会学 / 教師の資本 / 意思決定資本 / 学級経営意識 / 質的調査法 / 教師の成長 / 省察 / 不確実性 / フィールドワーク / 教師 / ナラティヴ理論 / 解釈実践 / 解釈資源 / 学級活動 / ナラティヴ資本 / デジタルエスノグラフィー
Outline of Research at the Start

本研究は、学級経営ナラティヴ分析法を開発し、小学校のフィールドワークを通して、学級経営におけるナラティヴの役割と意義を明らかにする。わかりやすくいえば、学級経営実践を向上するための研究手法の開発であり、小学校の学級を対象に質的調査を行い、「朝の会」「学級活動」等の時間を中心に映像記録し、教師と児童生徒による学級づくりの諸相を、「言葉」「ストーリー」「出来事」に注目して明らかにする。それ以外の時間に起こったエピソードや教師の学級経営観等については、インタビューで記録する。なお、日本の学級経営の特色を明らかにする上で、学級経営意識に関する日台比較補完調査を実施し、総合的な分析を行う。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a classroom management narrative analysis method and a survey was conducted targeting elementary schools. Three main points were clarified. First, the process of constructing the culture and norms of the classroom as reality by verbalizing events and narratives related to classroom management was elucidated. Second, the risks of "anxiety" and "uncertainty" inherent in the narrative practices of classroom management, which are based on the staff room, were revealed. Third, the educational potential of describing classroom management narrative practices was highlighted. Additionally, a consciousness survey targeting university students revealed that those more adaptable to teacher training tended to accept a child-management type of classroom management narrative. The study also examined the issues of teacher training at universities and in school settings.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、学級経営について多様な言説が分け持たれている現状において、どのような言説を教員志望学生や教員が採用し、どのようなモデルストーリーや実践を構成しているか、を探究する方法を開発した。学級経営に関する臨床的教育社会学アプローチの研究は少なく、この調査方法を用いて、ナラティヴを探究する質的調査の学術的意義を明らかにした。また学級経営に困難や不安を抱える教員は少なくなく、この問題は教員個人の資質能力に起因するのではなく、多様な言説の混在する職員室によって構造的に構成される問題の可能性を示した。この知見をもとに、教員研修の学級経営講座やワークショップを通じて、研究成果の社会的な還元を行った。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 6 results)

  • [Journal Article] 教師の生きられた経験と専門職としての資本:コロナ感染拡大期の学校における意思決定に着目して2023

    • Author(s)
      伊勢本大・白松賢・梅田崇広・藤村晃成
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 112 Pages: 31-51

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生が考える望ましい学級とは? ―これからの学級経営にむけた教員養成の課題―2023

    • Author(s)
      長谷川祐介・白松賢
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 44(2) Pages: 209-220

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 望ましい学級担任像に関する大学生の意識 - 学級担任の予期的社会化の限界と教育言説の呪縛-2023

    • Author(s)
      長谷川祐介・白松賢
    • Journal Title

      大分大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 40 Pages: 1-14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 学級経営のリフレーミングと語りを紡ぐ力2022

    • Author(s)
      白松賢
    • Journal Title

      教育研究(一般社団法人 初等教育研究会)

      Volume: 1442 Pages: 24-27

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 学級経営の不確実性に向き合う ーナラティヴ・アプローチによる省察に向けてー2022

    • Author(s)
      白松 賢
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM)

      Volume: 67 Pages: 128-133

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 自己有用感を高める生徒指導体制の構築 ーアセスメントを活用した実践改善に向けてー2022

    • Author(s)
      馬越悠, 白松賢
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM)

      Volume: 67 Pages: 116-121

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 自己効力感を育む学級活動(3)の実践 ー児童のピア・コーチングに着目してー2022

    • Author(s)
      丸山美紀, 白松賢
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM)

      Volume: 67 Pages: 110-115

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 学級経営充実の視点2021

    • Author(s)
      白松 賢
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 1007 Pages: 6-9

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ストーリーを紡ぐ学級経営2021

    • Author(s)
      白松 賢
    • Journal Title

      初等教育研究会編『教育研究』

      Volume: 1430 Pages: 24-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ストーリーを紡ぐ学級経営2021

    • Author(s)
      白松 賢
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 1430 Pages: 24-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 学級経営ナラティヴ分析法の検討 ー教師の語りと児童の活動の関わりに着目してー2021

    • Author(s)
      岡田聖, 白松賢
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』

      Volume: 66 Pages: 72-77

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 21世紀型学級経営を展望する2020

    • Author(s)
      白松 賢
    • Journal Title

      信濃教育

      Volume: 1602 Pages: 1-11

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 質的調査法を用いた臨床的教育方法の探究 ー試行的実践としての学級経営フィールドワークー2019

    • Author(s)
      白松賢,古泉啓悟,岡田聖
    • Journal Title

      松山大学論集

      Volume: 31(4) Pages: 19-38

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 望ましい学級像と教師イメージの関連:これからの学級経営研究の課題2024

    • Author(s)
      長谷川祐介・白松賢
    • Organizer
      日本学級経営学会第6回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Changing Frontiers between Human and Education:Covid-19 and Professional Capital of Teaching in Japan2023

    • Author(s)
      SHIRAMATSU Satoshi
    • Organizer
      7th Annual Conference of Taiwan Philosophy of Education Society(第七屆臺灣教育哲學學會年會)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Creating a Sustainable Work Environment for Japanese Teachers: Focusing on the Ambivalence of Evaluating Teacher Development and Practices2022

    • Author(s)
      Shiramatsu Satoshi
    • Organizer
      the 28th Taiwan Forum on Sociology of Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学生が描く学級担任像 ―学級経営意識調査の分析を通して―2022

    • Author(s)
      長谷川祐介・白松賢
    • Organizer
      日本子ども社会学会第28回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の学級経営観の諸相2022

    • Author(s)
      長谷川祐介,白松賢
    • Organizer
      日本学級経営学会第4回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校の学級経営に関するナラティヴ分析 ─ナラティヴ・コミュニティの構成過程に着目して-2021

    • Author(s)
      白松賢, 梅田崇広
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Narrative Analysis of Classroom Management: Exploring the Possibilities for Educational Practice as A Clinical Educational Sociology2021

    • Author(s)
      SHIRAMATSU Satoshi
    • Organizer
      The 27th Taiwan Forum on Taiwan Association for Sociology of Education (TASE) : National Taiwan Normal University
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学級経営の不確実性に向き合う -ナラティヴ・アプローチによる省察に向けて-2021

    • Author(s)
      白松 賢
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 自己有用感を高める生徒指導体制の構築 -アセスメントを活用した実践改善に向けて-2021

    • Author(s)
      馬越悠, 白松賢
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 自己効力感を育む学級活動(3)の実践 -児童のピア・コーチングに着目して-2021

    • Author(s)
      丸山美紀, 白松賢
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもと教師をエンパワメント ー21世紀型学級経営への転換を目指してー2021

    • Author(s)
      白松 賢
    • Organizer
      日本学級経営学会第3回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学級経営のこれまでとこれから(鼎談)2021

    • Author(s)
      白松 賢
    • Organizer
      日本学級経営学会第3回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学級経営ナラティヴ分析法の検討 ー教師の語りと児童の活動の関わりに着目してー2020

    • Author(s)
      岡田聖, 白松賢
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 未来につながる特別活動 ー共に生きる「社会の形成者」をめざしてー(シンポジウム)2020

    • Author(s)
      白松賢
    • Organizer
      日本特別活動学会第29回
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 個と学級をつなぐナラティブの検討 ー学級経営ナラティブ分析法を活用してー2020

    • Author(s)
      増田有紗, 白松賢
    • Organizer
      日本特別活動学会第29回
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 特別活動における教材研究の推進(1) -学級活動(2)「生活態度の形成」に着目して-2019

    • Author(s)
      白松 賢
    • Organizer
      日本特別活動学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi