• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research on Misidentification and the Factors of Educational Problems

Research Project

Project/Area Number 19K21788
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionMeisei University

Principal Investigator

SUDO Kosuke  明星大学, 教育学部, 准教授 (00744749)

Project Period (FY) 2019-06-28 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords教育問題 / 教育社会学
Outline of Research at the Start

教育問題を誤認している人はどれくらいおり、どのような人が誤認をしやすいのかという問いに対して、大規模調査を通してアプローチする。教育問題の誤認に影響する要因としては、本人および家族の出身校・教育経験、マスメディア接触頻度・SNS利用頻度などを想定する。誤認を検証する教育問題の数は、先行研究の蓄積をふまえて15個程度とする。分析手法としては、まずは、各教育問題についての認識状況を回答者の属性別に示す。しかる後に、認識状況を従属変数とする多変量解析を行い、誤認が生じるメカニズムを明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

Based on the research question "How many people misunderstand the actual situation of various educational problems and what kind of people are likely to misunderstand?", we proceeded with the "Survey on Awareness and Experience of Education".
As an example of the analysis results, it was shown that the majority of people think that serious juvenile crimes are increasing, even though they are decreasing. Women and older generations are likely to think it, and graduate school graduates and unemployed people are not likely to think it. In addition, people who have media contact are likely to think it, and the influence of Web news is greater than that of news programs and newspapers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多くの人々が、現代の教育問題について、誤った認識を持っているのではないか。これまでの教育社会学の研究は、その誤認を正すことをアイデンティティの一つとしてきた。そして、誤認によって、特定の人々に対する負のイメージが流布したり、合理性に欠ける施策が進められたりする可能性が指摘されている。しかし、実際に教育問題を誤認している人は世の中にどれくらいおり、どのような人が誤認をしやすく、誤認が何によって生じているのか、という議論の前提となるべきことについては、これまで十分に追究されてこなかった。本研究はこの点を明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] An Analysis of the Determinants of Scandal Image and Trust on School Teachers2022

    • Author(s)
      須藤康介
    • Journal Title

      Tokyo Future University bulletin

      Volume: 16 Issue: 0 Pages: 79-89

    • DOI

      10.24603/tfu.16.0_79

    • ISSN
      1882-5273, 2433-5487
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「『高学歴者ほど仕事ができる』の実証的検討-学歴四区分から見る人々の意識と実態」2022

    • Author(s)
      須藤康介
    • Journal Title

      『明星大学研究紀要・教育学部』

      Volume: 第12号 Pages: 17-30

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「少年犯罪増加認識の計量分析-『増加する重大少年犯罪』と思っているのは誰か」2021

    • Author(s)
      須藤康介
    • Journal Title

      『駒澤社会学研究』

      Volume: 第57号 Pages: 97-112

    • NAID

      120007169485

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「少年犯罪増加認識の計量分析」2021

    • Author(s)
      須藤康介
    • Organizer
      日本教育社会学会 第73回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi