• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

自動評価機能とゲーム展開機能をもつ小学生向け英語シャドーイング練習システムの開発

Research Project

Project/Area Number 19K21791
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionSoka University

Principal Investigator

山内 豊  創価大学, 教育学部, 教授 (30306245)

Project Period (FY) 2019-06-28 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords小学校英語 / 音声学習 / シャドーイング / 自動評価 / AI / 小学校 / 英語教育 / 音声 / 評価 / システム開発 / 教材 / 音声情報技術 / 小学生 / 英語 / 外国語 / ゲーム
Outline of Research at the Start

聞こえてくる音声を即時に口頭再生するシャドーイングは,英語特有の発音やリズム・イントネーションの習得を促し,音声言語処理を高速化させ,即応的なコミュニケーション能力を高められると期待される一方、小学生には難しいと考えられ,小学校では今まであまり行われてこなかった。本研究では、小学生が楽しく取り組めて、英語の実力がつくように,①興味・関心のもてる平易な英文を厳選し,②写真や絵などの視覚情報を同時提示し,③自動評価機能でフィードバックし,④ゲーム展開機能を盛り込んだ、新しいシャドーイング練習・評価システムを開発する。

Outline of Annual Research Achievements

児童がモデル音声をリピーティングやシャドーイングしたり,音読した英語音声を客観的に評価するには,録音された音声を繰り返し聞きながら,発音やリズム等の観点別に評点して合計したり,口頭再生できた割合を算出したりなど,多大な手間と時間を要する。このため音声課題を出して毎回評価してフィードバックする活動を日常の授業に取り入れるのは難しい。
手動評価する手間と時間を解決するため,近年発達の著しいAI(人工知能)による深層学習と音声工学技術(speech technology)を活用して,児童の英語発話をコンピュータが自動的に音声認識して分析・評価するシステムを開発した,
開発過程としては,英語教育学と情報科学と音声工学の専門家と小学校教員と教育委員会が学際的なチームを結成し,小学校英語の音声評価のニーズ分析を行った。この分析結果に基づき,開発するシステムの仕様,サーバなどの必要な機器を決定した。プロトタイプを作成し,試用テストを実施し,不具合の修正を行った。
開発システムの特徴として,教員が担当するクラスの児童に適したレベルのモデル音声,音声スクリプト(原稿),言語表現の仕様場面を示す画像情報などをシステムの教材バンクに入力する。児童はシステムにログイン後,教員が指定した課題をイヤホンマイクで音声練習し,録音音声はサーバに送られる。サーバ内のAIと音声工学技術による評価アルゴリズムで自動評点され,児童と教員にフィードバックされる。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

小学校の教育現場で,新型コロナウィルスの第9波や第10波の蔓延に加えて,インフルエンザやはしかなどの感染症の重層的な流行が収まらず,学級閉鎖などが相次ぎ,予定していた小学生からの学習者音声データの収集に支障をきたしたため。

Strategy for Future Research Activity

開発した自動評価システムを,小学校現場で使いやすいように,データーベス化と学習履歴において改善する。
具体的には,担当教員と担当クラスの児童のIDやパスワードを,セキュリティに配慮しながらデーターベース管理する。
学習履歴については,児童は自分が遂行した音声学習課題を課題完了直後に閲覧し,グラフ化された自動評価得点の推移から,自分自身のシャドーイングがモデル音声にどれだけ近くなっているかという観点から,自分の音声発話力の伸長を客観的に把握できるようにする。これにより,児童の英語音声練習に対する動機づけと学習継続性を高めることができる。
一方,教員は担当クラスの児童が提示した課題をどれだけ完了しているかを一覧でき,各学習者の学習履歴を閲覧して学習者音声を再生したりダウンロードできる。このため,教員は担当児童の進捗を正確に把握し,つまづいている点を明確にし,今後の授業で指導すべき箇所を考慮しながら進めていくことができる。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (45 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (14 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 2 results) Presentation (25 results) (of which Int'l Joint Research: 18 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] メルボルン大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] エモリー大学(米国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Emory University(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Emory University(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Emory University(米国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Effects of a New COILProject Combining Synchronous Discussions and Asynchronous Video-Based-Exchanges2023

    • Author(s)
      Yutaka Yamauchi, Mizuki Mazzotta
    • Journal Title

      Proc.WorldCALL 203

      Volume: 1 Pages: 79-88

    • DOI

      10.22492/issn.2759-1182.2023.10

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Which Type of Speaking Test Predicts L2 Overall Proficiency Most?2023

    • Author(s)
      Yutaka Yamauchi, Megumi Nishikawa
    • Journal Title

      Proc. Asia TEL 2023

      Volume: 1 Pages: 453-462

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生向けの英語シャドーイング練習・評価システムの開発2022

    • Author(s)
      山内豊
    • Journal Title

      日本教育工学会2022年度秋季全国大会講演論文集

      Volume: 1 Pages: 561-562

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 未習の英語教材をシャドーイングさせる練習法の検討― 認知負荷理論と英語熟達度の観点から―2022

    • Author(s)
      山内 豊, 峯松信明, 西川恵
    • Journal Title

      外国語教育メディア関東支部研究大会発表論文集

      Volume: 1 Pages: 5-6

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多読後インタビューとビデオ交換を組合せた新しい国際交流学習(COIL)2022

    • Author(s)
      山内 豊, Mizuki Mazzotta
    • Journal Title

      言語教育エキスポ2022予稿集

      Volume: 1 Pages: 58-59

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シャドーイングの自動評価機能を活用した次世代型国際交流サイトの開発と実践2022

    • Author(s)
      山内豊, 木下聖子, 峯松信明
    • Journal Title

      言語教育エキスポ発表予稿集

      Volume: 1 Pages: 59-60

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Effects of online language exchange on motivation, cultural awareness, and perception about language learning in a collegiate elementary level Japanese cours2021

    • Author(s)
      Mizuki Mazzotta,Yutaka Yamauchi
    • Journal Title

      Proceedings of the 36th Annual Conference of the Southeastern Association of Teachers of Japanese

      Volume: 1 Pages: 293-308

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Development of a Vocabulary Size Test for Japanese EFL Learners Using the New JACET List of 38,000 Basic Words2021

    • Author(s)
      HAMADA Akira,ISO Tatsuo,KOJIMA Masumi,AIZAWA Kazumi,HOSHINO Yuko,Kento,SATO Ryoko,CHUJO Junko,YAMAUCHI Yutaka
    • Journal Title

      JACET JOURNAL

      Volume: 65 Pages: 23-46

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learner Responses to Language Exchange Activities in a Technology-Mediated Environment in the COVID-19 Era2021

    • Author(s)
      Mizuki Mazzotta,Yutaka Yamauchi
    • Journal Title

      Proceedings of the 12th Asian Conference on Education

      Volume: 1 Pages: 1-12

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 小学校3・4年の外国語活動の特徴と取り組み方2020

    • Author(s)
      山内 豊
    • Journal Title

      プリンシパル

      Volume: 6 Pages: 16-19

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] オンライン国際交流が外国語学習 者のコミュニケーション能力と意識の向 上に与える影響に関する質的考察― スピーキング力とシャドーイング力の伸 長に向けて―2020

    • Author(s)
      山内 豊、峯松信明,西川恵
    • Journal Title

      外国語教育メディア関東支部研究大会発表論文集

      Volume: 1 Pages: 9-10

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語音声指導と評価のあり方2019

    • Author(s)
      山内 豊
    • Journal Title

      日本音声学会第33回全国大会発表論文集

      Volume: 1 Pages: 13-20

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Computer-aided high variability phonetic training to improve robustness of learners’ listening comprehension2019

    • Author(s)
      Zhang, Inoue, Saito, Minematsu, Yamauchi
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference of Phonetic Science

      Volume: 1 Pages: 924-928

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Prototyping a web-based phonetic training game to improve /r/-/l/ identification by Japanese learners of English2019

    • Author(s)
      Adriana Guevara-Rukoz, Alexander Martin, Yutaka Yamauchi and Nobuaki Minematsu
    • Journal Title

      Proceedings of Speech and Language Technology in Education

      Volume: 1 Pages: 20-24

    • DOI

      10.21437/slate.2019-5

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effects of motivation types on L2 shadowing performances and overall proficiency2024

    • Author(s)
      Andre Novena, Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      The 58th RELC International Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How much does grammatical knowledge contribute to L2 shadowing performances and overall proficiency2024

    • Author(s)
      Koichi Yamazaki, Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      The 58th RELC International Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The relationship between sound change perception, L2 shadowing performances and overall proficiency2024

    • Author(s)
      Tatsuya Nirei, Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      The 58th RELC International Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] シャドーイング訓練によるスピーキング力の伸張を 測るのに適したスピーキング・テスト形式2023

    • Author(s)
      山内豊,峯松信明,西川恵
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 音声作動記憶(ワーキング・メモリー)テストの開 発:総合的熟達度との関係に着して2023

    • Author(s)
      山内豊, 西川恵
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の英語音声を自動評価するシステムの開発2023

    • Author(s)
      山内豊
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] The role of auditory working memory in L2 simultaneous oral reproduction processing2023

    • Author(s)
      Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      Architectures and Mechanisms for Language Processing
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of an online auditory working memory tst for L2 learners2023

    • Author(s)
      Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      Architectures and Mechanisms for Language Processing
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] POSSIBILITY OF L2 SHADOWING AS EFFECTIVE PRACTICE TO IMPROVE PROMPT SPEAKING SKILLS2023

    • Author(s)
      Yuna Ota, Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      RELC
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] DOES SHADOWING PRACTICE POTENTIALLY IMPROVE WORKING MEMORY CAPACITY AND L2 PROFICIENCY?2023

    • Author(s)
      Akemi Kawashima, Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      RELC
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of an automatic system evaluating L2 oral performances using AI and recent speech2023

    • Author(s)
      Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      The 42nd Thailand TESOL International Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コンテンツ・シャドーイングとリピーティングが 英文内容理解に与える影響2021

    • Author(s)
      山内 豊
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 継続的なシャドーイング練習が第2言語の総合的熟達度向上に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      山内 豊
    • Organizer
      世界応用言語学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Effects of online language exchange on motivation, cultural awareness, and perception about language learning in a collegiate elementary level Japanese course2021

    • Author(s)
      Mizuki Mazzotta,Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      The 36th Annual Conference of the Southeastern Association of Teachers of Japanese
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] インタラクション・モードの違いが遠隔 授業の学習意欲と学習効果に与える 影響2020

    • Author(s)
      西川恵、山内 豊
    • Organizer
      外国語教育メディア関東支部研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Development of online digit span tests to examine how working memory relates to L2 proficiency2020

    • Author(s)
      (1)Akashi & Yamauchi
    • Organizer
      40th Thailand TESOL and PAC International Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Katayama & Yamauchi Validation of auditory and written grammatical judgement tests to measure grammatical knowledge and L2 proficiency2020

    • Author(s)
      Katayama & Yamauchi
    • Organizer
      40th Thailand TESOL and PAC International Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Validation of two productive tests compared to receptive vocabulary size and L2 overall proficiency,2020

    • Author(s)
      Takaki & Yamauchi
    • Organizer
      40th Thailand TESOL and PAC International Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校英語音声教育を考える-低年化と教科化を見すえて-2019

    • Author(s)
      山内 豊
    • Organizer
      日本音声学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Using artificial speaker variability in High Variability Phonetic Training2019

    • Author(s)
      Adriana Guevara-Rukoz,山内 豊,Alexander Martin,峯松 信明
    • Organizer
      日本音響学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Development and validation of an online test to measure automaticity in L2 vocabulary recognition process2019

    • Author(s)
      Yamauchi and Husky
    • Organizer
      Asia TESL
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Computer-aided high variability phonetic training to improve robustness of learners’ listening comprehension2019

    • Author(s)
      Zhang, Inoue, Saito, Minematsu, Yamauchi
    • Organizer
      International Conference of Phonetic Science 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of an online test to examine the relationship between size, recognition time and automaticity of L2 auditory and spoken vocabulary2019

    • Author(s)
      Yamauchi, Husky, Kunikoshi, Nishikawa
    • Organizer
      EuroCALL
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of continuous simultaneous oral reproduction practice on L2 overall proficiency improvement: Perspectives form the Cognitive Load Theory2019

    • Author(s)
      Yamauchi, Ito, Husky
    • Organizer
      Architectures and Mechanisms for Language Processing
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Which vocabulary size can reflect L2 overall proficiency more accurately,auditory or written? - Perspectives from the Ambiguity Tolerance Theory2019

    • Author(s)
      Yutaka Yamauchi
    • Organizer
      ALATANZ
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 日本語教師のためのシャドーイング指導2019

    • Author(s)
      迫田久美子・古本裕美・倉品さやか・山内豊・近藤妙子
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248171
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi