• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and diffusion of an evaluation tool for dysfunctions of coordinated movements as well as effective approaches for school teachers, nursery school teachers, and workers in the welfare field

Research Project

Project/Area Number 19K21800
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionOsaka Health Science University

Principal Investigator

Yabunaka Yoshihiko  大阪保健医療大学, 保健医療学部, 教授 (60536803)

Project Period (FY) 2019-06-28 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords発達性協調運動障害 / 教育 / 保育 / 福祉 / 評価 / 介入 / 発達性協調運動障害評価 / 教育・保育・福祉関係者 / 評価と介入方法の開発と普及 / 眼球運動測定 / 座圧分布測定 / 手指筋力測定 / 日常生活介入 / 鉛筆握り / 発達障害児 / 教育/保育/福祉
Outline of Research at the Start

発達障害児において,心理社会的問題に加えて身体運動面の障害が,日常生活を送っていくための大きな障壁になっている.有効なアプローチは,日常生活場面で子ども達の援助を行う教育・保育・福祉関係者が,各子どもの難しさを評価し,各子どもに合わせた有効な日常生活でのアプローチを工夫して実施することである.
本研究の目的は,教育・保育・福祉関係者が使用できる協調運動障害のある子ども達の評価表を作成し,その評価を基にした日常生活の中で実施できる有効なアプローチを開発して普及させることである.

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research project was to develop an evaluation tool for dysfunctions of coordinated movements as well as effective approaches based on the results from that tool for school teachers, nursery school teachers, and workers in the welfare field.
The products resulted from this research project are “The Inventory for Evaluating Dysfunctions of Coordinated Movements (IEDCM) for school teachers, nursery school teachers, and workers in the welfare field (Ver. 1.0)” and the home page (https://yabunaka-labo.com/) named “Evaluation and Approach for children with developmental coordination disorders (DCD) @ Yabunaka Lab” where the detailed evaluation method for the IEDCM and effective approaches for children with DCD in everyday life are presented. In addition, the spread of a knowledge of the evaluation and approach for children with DCD has been promoted through workshops and books.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義や社会的意義は,医学教育を受けていない教育・保育・福祉関係者が発達性協調運動障害(DCD)児のような協調運動障害がある子ども達を支援するときに使用できる評価の枠組みを開発し,各子どもが難しさを持つと考えられる協調運動の要素を教育・保育・福祉関係者が確かめるための評価方法をホームページで学ぶことができるようにし,その評価結果に基づくアプローチを紹介することで,DCD児等の協調運動障害のある子ども達が,日常生活の中で各々の特性(強さと弱さ)に基づいたより良いサービスが受けることができる体制作りに欠かせない評価及びアプローチ体系を開発したことである.

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2022 2020 Other

All Presentation (1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Presentation] 協調性運動障害評価目録(教育・福祉関係者用)Ver. 1.0紹介2022

    • Author(s)
      藪中良彦
    • Organizer
      第5回日本DCD学会学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 小児理学療法学2020

    • Author(s)
      藪中 良彦、木元 稔、坂本 仁
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      メジカルビュー社
    • ISBN
      4758320071
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] DCDの評価とアプローチ@藪中研究室

    • URL

      https://yabunaka-labo.com/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-07-04   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi