Project/Area Number |
19K21802
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
|
Research Institution | Shokei Junior College |
Principal Investigator |
Yasumura Yukiko 尚絅大学短期大学部, 幼児教育学科, 准教授 (60528363)
|
Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
|
Keywords | 仮名71文字 / 漢字の送り仮名の表記 / 仮名やカタカタの特殊音節 / 音韻意識 / 聴覚弁別 / 仮名71文字の読み / 視覚弁別 / dyslexia / 音韻処理能力 / 視覚認知 / 異同弁別 / 4歳児 / 仮名の習得 / 幼児 / 音韻能力 / 音-文字対応規則 / 仮名の特殊音節の読み書き / 仮名71文字の読み書き / 小学生低学年 |
Outline of Research at the Start |
読み書きが苦手な子どもたちの特徴として、音韻意識の欠如が指摘されている(吉村、1998;中原ら、2006)。しかしながら、これらの研究が主に読み書きの問題のある小学生以上の子どもを対象としており、4歳~5歳の初期の段階における文字の習得、特に教えられてではなく子ども自身が自己の興味、関心に基づいて習得する文字の学習に、音韻意識をはじめどのような要因が影響を及ぼすか、実験的に検証したものはない。そこで、本研究では萌芽的な仮名文字の読み書きに影響を与える要因を特定することを目的とする。同様に、小学校1~2年生の段階における、仮名の特殊音節の習得、および漢字の習得に影響を及ぼす要因についても検討を行う。
|
Outline of Final Research Achievements |
(1) The purpose was to explore the factors related to the acquisition of 71 kana characters. For this purpose, we conducted a task to measure various abilities such as the reading acquisition status of 71 kana characters and phonological awareness in typically developing children, and explored the relationship. In addition, we compared a child with specific reading disabilities(dyslexia) and a typically developing child, and examined the factors that hinder the acquisition of kana. (2) We explored the factors that affect the writing of special syllables of kana and katakana, and kanji okurigana for a child with specific reading disabilities. As a result, it was shown that mastering 71 kana characters requires phonological awareness and auditory discrimination ability, and that problems with these abilities lead to problems with learning special syllables of kana and katakana. On the other hand, it was found that there was no problem with the notation of okurigana in kanji.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
言葉を音として理解する「音韻意識(phonological awareness)」は読み書きの背景要因となると言われてきたが、本研究によって聴覚弁別の力も仮名やカタカナの習得に影響することが示された。このことは、評価方法や指導方法を検討する上で、プラスになると考えられ、読み書きや音韻意識の指導の前に、聞き分けの力を測定し、それを改善することで、読み書きの向上につながることが示唆された。
|