Project/Area Number |
19K22867
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 61:Human informatics and related fields
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Research Institution | The University of Electro-Communications |
Principal Investigator |
Hashimoto Naoki 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 教授 (70345354)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
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Keywords | 拡張現実 / 人間拡張 / 重さ錯覚 / 仮想現実 / VR心理 / 視覚イメージ / 拡張現実感 / プロジェクションマッピング / 心身相関 / 潜在能力 |
Outline of Research at the Start |
本研究は,映像コンテンツに溢れる昨今の社会において,現実を越えた様々な映像表現に対して,人々は既に強いイメージを獲得していることに着目する.例えば,映画中のヒーローが必殺技を繰り出すときの映像表現は,それが強さを象徴するイメージとして多くの人に記憶されている.本研究では,このような既得の視覚イメージに基づき,プロジェクションマッピングによって自身の体を変貌させたり演出したりすることで,特別な訓練を必要とすることなく自身の潜在能力を自在に解放し(心身相関効果),日常での運動や行動において適切な能力を引き出せる手法を実現する.
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Outline of Final Research Achievements |
This research aims to establish a method of using known visual images that appear in video content to alter the perception of one's own body in the real world and extend oneself in terms of psychological and athletic performance. VR technology using vision, which has become increasingly popular in recent years, has gone beyond applications such as entertainment and training, and has been shown to have a profound effect on people's psychology and behavior after the experience. In this research, based on the strong visual image people have already acquired of images, we aim to realize a method whereby people can freely release their own potential without the need for special training by transforming and directing their own bodies through projection mapping, and draw out their appropriate abilities in their daily exercise and behavior.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究における、実世界での身体イメージ改変が生み出す効果の積極的活用は、映像投影による未踏な効果の体現であり、非常に挑戦的な課題である。また、それを広範囲で利用可能にする身体装着型の映像投影技術の構築は、映像演出の新たな可能性を切り開く重要な枠組みとなる。視覚イメージがもたらす身体への効果とその提示技術を同時並行的に研究することは、得られた知見を迅速に社会に還元する上でも非常に効果的であり、また双方の特徴や制約を踏まえた上での、効率的かつ効果的な検討が可能になるため、非常に有意義なアプローチである。
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