• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Chinese Action Verbs that Mean 'to Holding' Object Based on the Analysis of Video Recognition

Research Project

Project/Area Number 19K23081
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0102:Literature, linguistics, and related fields
Research InstitutionReitaku University

Principal Investigator

Nakatsuka Kozue  麗澤大学, 外国語学部, 助教 (50844594)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords意味研究 / 動作動詞 / ビデオ分析 / 日中対照 / 中国語動詞 / 拿na2 / 取る / 持つ / 中国語動作動詞 / ビデオ評価 / モツ / 日中対照比較 / 「モツ」動作
Outline of Research at the Start

本研究は「モツ」動作を表す中国語動作動詞の意味についてビデオを用いて分析する。中国語の動詞の一般的な特徴として、動作の形によってどの動詞を用いるか細かく分かれるということが挙げられる。その典型が手に関わる動作動詞であり、特に「モツ」動作を表す動詞は数多く存在する。それらの各動詞の動作の形は異なりつつも共通する部分もみられ、複雑な関係を有していると思われる。本研究はビデオを用いた手法によって動詞が表す動作の形を明らかにし、さらに動作を身体的な基準に即して分析する。さらに、本研究の手法を「モツ」動作を表す日本語動詞に応用し、日中対照比較も併せて行う。

Outline of Final Research Achievements

This study uses video to analyze the meaning of Chinese action verbs for the "hold" action. By conducting a survey of native speakers and analyzing the video data obtained from the survey, we have clarified the form of the action of each verb. In particular, the basic Chinese verb na2 was investigated, as well as the Japanese verbs motsu" and "toru. As a result, we found variations in the actions expressed by each verb, and identified actions common to many informants, i.e., typical actions. The central and peripheral meanings expressed by each verb and the relationship between them were also clarified, and the verb forms of each action were discussed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の調査方法および分析方法は中国語のみならず他の言語にも応用することが可能であると思われる。したがって本研究で用いた方法を他の言語に応用させて、中国語と他の言語の動作動詞を比較することができる。また分析対象とする言語を拡大していけば、たとえば物体の把握を表す動詞の多寡やそれらの関係など個別の言語の特徴、あるいは世界の言語に普遍的な特徴なども明らかにすることができるであろう。その意味で本研究は対照言語学的、類型論的な発展を期待できるものと考えられる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2021 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] ビデオ評価による動作動詞の日中対照研究 ―“拿”と「持つ」、「取る」2021

    • Author(s)
      中司梢
    • Journal Title

      中国文学研究

      Volume: 47 Pages: 57-76

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] “拿”とは何か―ビデオ評価による“拿”の中心的・周辺的意味2019

    • Author(s)
      中司 梢
    • Journal Title

      中国文学研究

      Volume: 45 Pages: 1-20

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] テスト分析から見る第二外国語履修者の中国語の習得状況―麗澤大学における初級クラスを中心に2019

    • Author(s)
      中司 梢
    • Organizer
      中国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi