Project/Area Number |
19K23088
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0102:Literature, linguistics, and related fields
|
Research Institution | Meisei University |
Principal Investigator |
Fujiwara Ai 明星大学, 教育学部, 教授 (70611309)
|
Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | 歯摩擦音 / LFC / EFL / intelligibility / 日本語母語話者 / 発音 / 外国語教育 / 音声学 / 外国語 / 代替音素 / Praat / ELF / オンライン授業 / 英語音声学 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は、日本語母語話者の英語の発音をEnglish as a Lingua Franca(ELF)の枠組みで捉え、そのintelligibility(明瞭性)を検証するために、Lingua Franca Core (LFC)の項目のうち「日本語母語話者が困難を感じる」とされる歯摩擦音(thの発音)について、(1)日本語母語話者の代替音素のintelligibilityについて、アジア圏の英語話者がどれだけ許容するかを調査し、(2) ELFとして歯摩擦音のintelligibilityを維持するための日本語母語話者への適切な発音指導とはどのようなものかを明らかにすることである。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study examined the intelligibility of dental fricative substitutes in the English pronunciation of Japanese native speakers. Overall, the most frequently used substitutes for dental fricatives were alveolar fricatives, with about 25% accuracy for both voiced and voiceless sounds. Voiced sounds, in particular, tended to become voiceless at the end of words.
Analyzing individual variations in substitute sounds revealed that individual pronunciation tendencies did not necessarily match the overall trend. Some students frequently used correct dental fricatives, and alveolar stops, which are said to be intelligible in LFC, as substitutes. This study suggests implications for teaching intelligible pronunciation.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
個人内における歯摩擦音の代替音素のバリエーションの分析から、有声/無声どちらかが「正しく」発音できるということは、その音の調音点と調音方法を正しく身につけていると考えられるが(違いは声帯の振動の有無)、実際は学習者にとってどちらか一方(有声/無声)の発音の習得は、他方の発音も補完するものではないことが明らかになった。また、代替音素として、LFCでintelligibleとされる歯茎破裂音を多用している学習者もいることから、intelligibleな英語の発音として歯茎破裂音が有効であることを授業を通じて伝えることで、コミュニケーションのための英語の発音をより効果的に伸ばすことができると考える。
|