The Analysis of Retail Store Competitive Advantages : Organizational Capabilities and Store Location
Project/Area Number |
19K23231
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0107:Economics, business administration, and related fields
|
Research Institution | Teikyo University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | チェーン小売企業 / 出店 / 在庫 / 小売企業 / 総合スーパー / 競争 / GMS / 需要不確実性 / 空間的競争 / 組織能力 / 立地 / 店舗撤退 / 実証分析 / 店舗成果 |
Outline of Research at the Start |
昨今の熾烈化する競争環境の中で、多くの小売企業は店舗業績が低迷し閉店に追い込まれる事態に直面している。小売企業が店舗レベルで生じる空間的競争に対抗し店舗を存続させるには、いかなる競争優位が求められるのだろうか?本申請課題は、この問いに応えるべく、小売企業の価格競争力や差別化を支える「組織能力」と、個々の店舗の経営環境の好ましさを規定する「店舗立地」の複合的観察によって、小売企業の店舗存続を支える競争優位基盤を解明する。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study develops a theoretical framework and conducts an empirical analysis of the effects of organizational capabilities of chain retailers on their store location and store survival. In particular, this study focused on the inventory turnover rate of firms as an organizational capability. The results show that (1) inventory turnover affects the choice of location for new stores, (2) sales promotions, low-cost operations, and high-density store networks increase the likelihood of store survival.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
既存研究では、チェーン小売企業の仕入・販売の管理様式や出店戦略に対して有益な知見が提供されていたものの、異なる研究領域で個別に論じられてきたため、両者の関連性については十分な検討がなされていなかった。これに対して本研究は、在庫管理様式の観点から、出店戦略の意思決定メカニズムを理論的・実証的に検討した。この試みは、理論的関連付けが希薄であった双方の知見を架橋し、小売企業の出店戦略を捉える新たな視座を提供した点で学術的意義が見出せるであろう。また社会的意義として、多店舗化に取り組み仕入・販売活動の管理問題に直面している小売企業に対して実務的含意を提供した点で、一定の成果が得られたと考える。
|
Report
(5 results)
Research Products
(3 results)