Development of A Learning Model Based on the Body-techniques
Project/Area Number |
19K23283
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
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Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
TANABE Hiroko 東京学芸大学, 次世代教育研究推進機構, 助教 (60847911)
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Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 音楽教育 / 身体技法 / 民俗芸能 / 音楽学習 / 音楽授業 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、音楽の学びの本質に根ざした音楽授業デザインのために、身体を介したパフォーマンスにおける身体技法の習得過程としての音楽学習をモデル化することを目的とする。そのために、先行理論・実践例の分析および日本伝統民俗芸能保存会におけるフィールド調査を実施する。その上で、ジャンルの違いを越え、身体技法を習得しパフォーマーとなっていく学習過程の共通原理を明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to develop a universal music learning model based on the notion of 'body-techniques' in order to be applied to school music-classes, in which various styles of music could be utilized as learning materials. The research methods in the study were as follows: literature research, and first-hand data, collected from ethnographic fieldwork at a Japanese traditional folk arts group. Pertaining to the results, I presented two principles for music learning designing. Firstly, the study found that performance can always be a guide which propels following rehearsals, so that both should be united in a whole learning process. Secondly, a learning process should be separated into two stages, basic and advanced, to most effectively foster the abilities of students. This implies that teachers will need to consider the appropriate methods, activities, and materials for each learning stage.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、音楽実践に参与すること、すなわち、実践への参与者が共同体や集団の中で独特の身体技法を習得していく文化化のプロセスを音楽の学びの重要な特性としてと捉え、この視点に基づいた音楽学習過程モデルの構築を目指した。本研究で提示する学習モデルはジャンル横断的に適用可能であるため、様々なジャンルの音楽実践に対して汎用的に用いることができ、教師が現場の実態に合わせて援用することが可能となる。
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Report
(3 results)
Research Products
(1 results)