Elucidation of Guidance Elements for Fstering Caree-Building Competency
Project/Area Number |
19K23286
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
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Research Institution | Aichi University of Education |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | キャリア教育 / キャリア・ポートフォリオ / キャリア形成型コンピテンシー / 構成要素 / 初等中等教育 / 授業分析 / 指導要素 / 学びの評価 / 学びの時間的展望 / ポートフォリオ / 立体的な学びのつなぎ / 相互評価としての学びの評価 / モニタリング機能 / キャリアポートフォリオ / キャリア形成型コ ンピテンシー / 学びの継続性 / 学びの発展性 / 学びのための評価 / 特別活動 / 時間的展望 / 他者評価 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、キャリア教育のうち、特に教科等の学びを特別活動を中心とした時間で「まとめ」「つなぐ」授業について取り上げます。そして、取り上げた授業での児童生徒の発言をすべて記録した逐語記録を用いて授業分析を行うことで、「学びのプロセスを振り返る力」「学びを通した自らの成長・変容を 自己評価する力」「主体的な学びに向かう力」という3つの資質・能力(この3つの資質・能力を総称して「キャリア形成型コンピテンシー」といいます)の育成を図るために、教師はどのような指導をすることが必要であるか、指導すべき要素を科学的根拠に基づいて明らかにすることを目的としています。
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Outline of Final Research Achievements |
In addition to "continuity of learning" and "reflection on learning" as indicated in the Career Passport example documents, it became clear that "evaluation of learning" to deepen reflection and "temporal perspective of learning" to link the past, present, and future are essential elements for fostering career-oriented competencies. In addition, it became clear that "temporal perspective of learning" requires a perspective of "longitudinal linkage of learning" and "transversal linkage of learning" that transcends the framework of time and subject matter, and that "evaluation of learning" requires a system of mutual evaluation by peers who know the learner well in addition to self-evaluation as a guiding element. In addition to self-evaluation, a system of mutual evaluation by peers who know the learners well is necessary as an element of instruction.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
キャリア形成型コンピテンシー育成を図るための指導要素として、校種を超えた「学びの継続性」、過去、現在、未来の視点で考える「学びの時間的展望」、学びをまとめ、次の学びにつなぐ「学びの発展性」と、「学びの発展性」を実現するために必要な学習者のための「学びの評価」が必要であることが明らかとなった。特に「学びの評価」については、学習者のための評価として、自己評価だけでなく、学習者をよく知る仲間からの相互評価が必要であること、また、「学びの時間的展望」においては、学年、校種を越えた縦断的な視点とともに、同一時制における教科の枠組みを越えた横断的視点を含めた立体的な視点が必要であることが明らかとなった。
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Report
(4 results)
Research Products
(15 results)