Novice Teachers' Self-Development in Teaching Jiritsu-Katsudo in Schools for Special Needs Education
Project/Area Number |
19K23288
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
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Research Institution | Hyogo University of Teacher Education |
Principal Investigator |
UTSUMI Yukari 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 助教 (00845232)
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Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 特別支援教育 / 自立活動 / 若手教師 / 現職研修 / 自主研修 / 特別支援学校 / 専門性 / 肢体不自由特別支援学校 / 知的障害特別支援学校 |
Outline of Research at the Start |
小・中学校等における特別支援教育の対象が増大する中、その教育の質をいかに確保するかという今日的課題への対応として、連続性のある多様な学びの場に位置づけられた特別支援学校の自立活動に係る専門性に着目したものである。特別支援学校は特別支援教育のセンター的機能を付与されたものの、職務多忙化や教師の年齢構成の均衡の崩れを背景とする現職研修の平準化により、自立活動に係る若手教師の専門性の育成が十分に機能していない。本研究は、自立活動の専門性育成の場として自主研修に着目し、特別支援学校若手教師の関連資源の活用状況や成果と課題を明らかにする。若手教師の自立活動の専門性育成に係る基礎的知見を得るものである。
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Outline of Final Research Achievements |
This study examined the self-development resources regarding Jiritsu-Katsudo (a unique instructional field in schools for special needs education) for novice teachers and the process of teachers' professional development. Our main findings were as follows: (1) In-service training resources at education centers and the Society for Jiritsu-Katsudo Research were extracted, but regional maldistribution was indicated. (2) In addition to in-service training and daily relationships with colleagues, the participants were influenced by the Society for Jiritsu-Katsudo Research and Dohsa-hou training sessions. The findings suggested that the opportunities for self-development played a certain role in resolving the teaching difficulties encountered by teachers.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、これまで実施されてきた校内外の公的な研修では解消し得なかった自立活動の課題に対して、新たに自主研修の機能に着目し、研修資源の整理と教師の成長過程における位置づけを検討した点にある。インクルーシブ教育の充実に向けて、自立活動の指導の充実は、特別な教育的ニーズのある児童生徒の教育の質を確保することに貢献するものであり、本研究は現職研修の体制構築に関する基礎的な資料となるものである。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)