• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Concept-Categorization Learning for a Multicultural symbiotic society that nurtures Global human resources

Research Project

Project/Area Number 19K23292
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

NIIYA Kazuyuki  長崎大学, 教育学部, 准教授 (70846104)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsグローバル人材育成 / 概念 / 探究学習 / 概念カテゴリー化学習 / 小学校社会科 / 社会科教育学 / 安全・安心 / 責任 / 社会科教育 / 原爆
Outline of Research at the Start

本研究は,子どもたちが未来社会を切り拓く上で必要な「概念」を明らかにすることを究極の目的とし,その概念を有効に習得・活用できる新たな授業モデルの開発を目標とする。
多文化共生社会を見据え,グローバル人材育成の観点から今日の社会問題につながる「日本と海外で意味内容の異なる概念」を選定し,概念の社会における重要性を実感できる学習方法を活用しながら,未来社会の形成者として必要な社会認識,並びに資質・能力を育む授業モデルを開発し,実践を通してその有効性について明らかにしていく。

Outline of Final Research Achievements

I examined the need to learn concepts that make a difference in meaning between Japan and the West as social studies rather than language learning. By focusing on the verbalization of concepts and the propagation of culture, I clarified the significance of learning it in social studies. In addition, I proposed a social studies lesson model to acquire the selected concepts of "safety/anzen" "responsibility/sekinin" and "tolerance/kanyo" by utilizing the theory of "concept categorization learning" in making lessons.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果により,大きく2つの学術的・社会的意義を示すことができた。第1に,国際バカロレア教育などグローバル人材育成の観点から探究的思考を伴う概念学習の必要性が提唱される中,現在の社会科という枠組みの中で教科固有の特性を生かしながら,習得をめざす概念や授業方法を明らかにした点である。ここでは,社会変化や社会問題につながる「日本と海外で意味内容の捉え方が異なる概念」に着目し,概念の必要性を実感できる学習方法を検討し,3つの授業モデルを構築することができた。第2に,授業モデルの構築の際に着目した社会科授業方法理論の1つである「概念カテゴリー化学習」の新たな活用方法を提案できた点である。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2022 2019

All Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 責任概念の多義性を学ぶ概念カテゴリー化学習ーグローバル社会や多文化共生社会の進展を見据えー2022

    • Author(s)
      新谷和幸
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の学びを深めるための「概念の名辞」を探究する必要性-「概念カテゴリー化学習」の授業構成理論を基に-2019

    • Author(s)
      新谷和幸
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 概念カテゴリー化学習の理論と実践2022

    • Author(s)
      新谷和幸
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924121
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi