• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Civil Society Formation through Community Development Practices Led by Residents in Taiwan

Research Project

Project/Area Number 19K23297
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionAkita University (2022)
Waseda University (2019-2021)

Principal Investigator

Yamaguchi Kanae  秋田大学, 教育文化学部, 講師 (80843896)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords住民自治 / 生涯学習 / 市民社会 / 地域づくり / 台湾 / 住民主導 / 学習 / 福祉 / 地域社会 / コミュニティ教育
Outline of Research at the Start

台湾では戒厳令解除後の1990年代から、政府は市民社会形成の一つの方途として、住民主導による地域づくりを推進する政策を始動した。地域づくりを住民主導で進めるにあたり、住民の学習とそれを通じた意識育成のあり方が問われる必要がある。本研究は、台北市における社区大学と社区発展協会での住民の学習、地域づくり実践の現場に着目し、住民の学びを通じた地域づくりの実態を明らかにし、これを通じて台湾の新たな市民社会形成の理論構築を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to examine how the actual situation of the formation of "civil society (democratic society created through resident participation)," which has become an issue in Taiwan in the 1990s after democratization, from the perspective of residents' learning and the cultivation of residents' awareness through learning. This survey focused on the community colleges, a lifelong learning institution, and the community Development Association, a residents' self-governing association. The community colleges is based on the "fun" aspect of learning, and it engages residents' thoughts and ideas, while the community Development Association has the role of undertaking administrative projects to solve local issues, and provides services to residents. In both cases, the tendency to emphasize the "objective of solving local problems" rather than "fun" was evident.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、市民社会の形成や地域づくり実践について、住民の活用がある施設と組織に着目し、人々の学習と参加という視点から検討したこと、つまり、民主化によって行われた政策の変化だけでなく、社会の担い手であることを強調されるようになった住民の意識の変容という点に着目していることに学術的意義がある。
日本でも、社会教育・生涯学習を通じた地域づくり(地域課題解決)の取り組みが課題化している。台湾を事例にすることで、今後日本との共通点や異同点を比較する素地を作ったことは社会的意義と言える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 社会教育とは何か:東アジアと秋田から問い直す2023

    • Author(s)
      山口香苗
    • Journal Title

      あきた青年広論

      Volume: 120 Pages: 1619-1619

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 台湾における市民の学びを通じた地域づくりの特質:台北市社区大学での学習活動の展開から2021

    • Author(s)
      山口香苗
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 35(1) Pages: 3346-3346

    • NAID

      120006979883

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 台湾におけるcivil society概念の受容と展開:1990年代社会運動期の議論を中心に2021

    • Author(s)
      山口香苗
    • Journal Title

      早稲田大学 教育・総合科学学術院 学術研究(人文科学・社会科学編)

      Volume: 69 Pages: 277288-277288

    • NAID

      40022527936

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 生涯学習社会形成の現在ー台湾を例にー2023

    • Author(s)
      山口香苗
    • Organizer
      第2回生涯学領域会議
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 台湾都市部における成人の学びを通じた地域づくりの特質2021

    • Author(s)
      山口香苗
    • Organizer
      日本社会教育学会第67回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 高齢社会と社会教育2022

    • Author(s)
      日本社会教育学会
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491049991
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi