• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Appointment System for Non-Teaching Staff

Research Project

Project/Area Number 19K23305
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionSojo University (2021-2023)
DAIICHI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY (2019-2020)

Principal Investigator

HARAKITA Shogo  崇城大学, 総合教育センター, 助教 (70850402)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords非正規教員 / 教員不足 / 助教諭 / 専門職性 / 学習権 / 臨時免許状 / 教職の専門職性 / 専門性 / 身分保障 / 教員免許制度 / 教員供給
Outline of Research at the Start

本研究は、非正規教員の増加/不足の事態に鑑み、なぜ教員供給は失敗したのかという教員人事行政の観点から、非正規教員の任用実態とそこに見られる特質を明らかにするものである。教員供給の失敗は教職の専門職性や「大学における教員養成」制度に大きな影響を与えるだけでなく、子どもの学習権をも侵害することが懸念される。本研究では、非正規教員の任用実態をデータベース化し、任用をめぐる各教育委員会・学校の対応まで射程に入れ考察することで、教員供給に関する議論の基礎を構築することを目指すものである。

Outline of Final Research Achievements

This study clarifies the reality and characteristics of the appointment of non-regular teachers. It is extremely difficult to grasp the actual status of appointments of non-regular teachers. Therefore, a characteristic case analysis was conducted. I have presented the results of this analysis at the Japan Society for Educational Management. I have also analyzed the policy debate over teacher supply. The results have been presented at several academic conferences and published in journals.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は非正規教員の増加/不足の事態に問題関心を置き、その実態把握や制度的特質を明らかにしてきた。非正規教員の増加は非正規教員自身の身分・待遇の不安定化を招くだけにとどまらず、子どもたちの学習権保障をも不安定にさせる。さらに非正規教員が不足している今日的状況は、子どもたちの学習権を直接的に侵害しているといっても過言ではない。なぜこのような事態が生じたのか批判的に制度・政策分析することは、学習権保障や教員養成・免許制度の在り方の再考を促す学術的な意義を有する。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 1960-1970年代における非正規教員の任用をめぐる制度・政策動向―代替・試補・調整弁を手掛かりに―2024

    • Author(s)
      原北祥悟
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 121 Pages: 52-59

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 非正規教員の任用をめぐる問題と今後の課題―非正規教員の定義の曖昧さと役割の変化を中心に2022

    • Author(s)
      原北祥悟
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 2022年4月号 Pages: 160-167

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 公立小・中学校における非正規教員の任用傾向とその特質―助教諭の運用と教職の専門職性をめぐって―2020

    • Author(s)
      原北祥悟
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 62 Pages: 62-76

    • NAID

      130008062198

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本における多様な教職ルートと教員不足―教員不足の実態と制度構造の整理―2023

    • Author(s)
      原北祥悟
    • Organizer
      日本教師教育学会第33回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 非正規教員の任用制度と教員不足問題 ―教師の専門性を手掛かりにして―2023

    • Author(s)
      原北祥悟
    • Organizer
      日本教育制度学会第29回大会(課題別セッションⅡ)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教員不足をめぐる国際的動向と日本の動向の整理2022

    • Author(s)
      佐藤仁、原北祥悟
    • Organizer
      日本教師教育学会第32回大会(課題研究Ⅲ)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 公立小・中学校における非正規教員の任用をめぐる制度・政策動向とその特質―80-90年代に着目して―2021

    • Author(s)
      原北祥悟
    • Organizer
      日本教育法学会2021年度秋季研究集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教員不足クライシス: 非正規教員のリアルからせまる教育の危機2023

    • Author(s)
      山﨑洋介、杉浦孝雄、原北祥悟、教育科学研究会(編)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      旬報社
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教育課程エッセンス―新学習指導要領を読み解くために―2019

    • Author(s)
      元兼正浩監修
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      花書院
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi