Project/Area Number |
19K23306
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
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Research Institution | Kobe College of education |
Principal Investigator |
Ugajin Hajime 神戸教育短期大学, こども学科, 講師 (60850237)
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Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 国語科教育 / 戦後教育改革 / 石森延男 / 学習指導要領 / 教科書 / 副読本 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、戦後日本における国語科教育の成立過程を明らかにする試みである。そのために、石森延男という国語教育者の戦後初期の仕事に着目しながら、①1947(昭和22)年に公表された『学習指導要領国語科編昭和二十二年度(試案)』の成立過程の検討、②光村図書より刊行された国語副読本『竹』の内容的特徴の二つについて考究していく。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to clarify the process of establishing Japanese language education after world war Ⅱ by focusing on the role of Nobuo Ishimori. The main results were as follows. First, making process of course of study (Japanese language education) were invented. Second, textbooks compiled by Ishimori were collected.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今日国語科は、学校教育の中心的教科である。その国語科に関しては、第二次世界大戦の敗戦とその後の占領期を経て、軍国主義・超国家主義的性格を克服し、民主主義・平和主義的なものへと転成したというのが通俗的理解である。しかし、戦後初期に国語科教育改革を主導した国語教育者・石森延男は、戦前・戦中の国語科教育政策に深くかかわった人物でもあった。 本研究の成果は、戦後初期に石森が作成した資料類を発掘したことである。これらの資料は、国語科教育の戦前と戦後の双方を準備した彼の思想的・理論的位置を示す貴重なものである。また、その分析によって、国語科教育の普遍的意義や本質的課題の一端が明らかになるものと思われる。
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