• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study of the Formation Mechanisms of Inter-School Career Gaps through the High School Process

Research Project

Project/Area Number 19K23310
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionTeikyo University (2021-2022)
The University of Tokyo (2019-2020)

Principal Investigator

Yamaguchi Yasufumi  帝京大学, 公私立大学の部局等, 助教 (10846124)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords高校生の進路選択 / 進路選択過程 / パネルデータ分析 / インタビュー調査 / 高校生の進路選択過程 / 定量的研究 / トラッキング / 高校教育改革 / 重要な他者 / 高校教育 / 進路格差 / 社会階層
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、日本の高校生の進路選択過程に着目して、社会経済的な地位の階層化に対する学校教育の影響メカニズムを、実証的に解明することである。全国から抽出された高校生母子を追跡した質問紙調査データ、また都市圏/非都市圏の高校教員に対するインタビュー調査データを用いて、高校ランク・学科間の入学者層の違いを考慮しながら、高校内での高校生の進路分化の過程と分化を促すメカニズムについて検討する。

Outline of Final Research Achievements

In order to answer the big question that how people are divided into different socioeconomic statuses through schools, this study has focused on the career choice process of high school students and has sought to elucidate the formation mechanism of inter-school differences in career paths throughout the high school process. Through secondary analysis of a panel survey that provides information from before high school entrance to graduation, and through the implementation and analysis of interviews with high school teachers, I have found that differences between schools, as well as those in career paths based on socioeconomic background (such as family economic and cultural status and gender) mediate . The study revealed that disparities in career paths arise based on socioeconomic backgrounds (e.g., family economic and cultural status and gender).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、高校生の進路選択において、①性別や家庭背景などの属性的要因がどのような重要度合いをもって影響しているのか、②また進路選択時期の違いが卒業後進路をどう左右するのか、③社会観と進路希望ないしは決定進路はどのような関係性にあるのかを、今日までに明らかにしてきた。これらの知見は、学校現場でおこなわれる進路指導において、どのような属性や時期に留意して指導をおこなえば、卒業後進路における有利不利を生じさせにくいかを考える上で有用だと言える。加えて、高校生への進路指導やキャリア教育に関するこれまでの政策や教育改革の成否に対して、(直接的に成否を明らかにするものではないにせよ)一定の示唆を与える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] College Aspiration Formation Periods and Their Mediation Between Students' Socioeconomic Background and Educational Achievement: Evidence from JLSCP 2015-2018 data2022

    • Author(s)
      山口 泰史
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 89 Issue: 3 Pages: 409-421

    • DOI

      10.11555/kyoiku.89.3_409

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 個性化・多様化と多様性尊重のもとでの生徒指導2022

    • Author(s)
      山口 泰史
    • Journal Title

      神奈川県高等学校教育会館教育研究所『ねざす』

      Volume: 70 Pages: 23-24

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会階層および高校間進路格差の形成過程ー学歴主義的社会イメージに着目してー2021

    • Author(s)
      山口泰史
    • Journal Title

      子ども社会研究

      Volume: 27 Pages: 119-139

    • NAID

      40022645097

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍における中高生の入試に対する不安と進路選択の意向―中学3年生、高校3年生の回答から―2021

    • Author(s)
      山口泰史
    • Journal Title

      東京大学社会科学研究所・ベネッセ教育総合研究所「子どもの生活と学び」共同研究プロジェクト調査報告書『コロナ禍における学びの実態ー中学生 ・ 高校生の調査にみる休校の影響ー』

      Volume: 1 Pages: 83-96

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高校在学時を起点とするパネル調査における初期標本脱落とバイアスの補正―「東大社研・高卒パネル調査」を事例として―2019

    • Author(s)
      山口泰史
    • Journal Title

      社会と調査

      Volume: 23 Pages: 66-70

    • NAID

      40022051917

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Estimating the effects of educational tracking on students’ learning: Evidence from JLSCP 2015-2018 (Japan data)2021

    • Author(s)
      Yasufumi Yamaguchi
    • Organizer
      2021 SLLS INTERNATIONAL ONLINE CONFERENCE
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高校における学習意識・行動の分化はどこから生じるか―高1・高3の2時点データを用いた実証検討―2019

    • Author(s)
      山口泰史
    • Organizer
      日本子ども社会学会第26回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子どもの学びと成長を追う : 2万組の親子パネル調査から2020

    • Author(s)
      佐藤香・山口泰史
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi