• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Global Teacher Education for global perspectives - Future of Finnish and Japanese teachers

Research Project

Project/Area Number 19K23311
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

植松 希世子  横浜国立大学, 国際戦略推進機構, 特任教員(助教) (50853652)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2022-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsグローバルなものの見方 / 教師教育 / 高等教育 / グローバル教育 / フィンランド / 比較教育 / ブレンド型教育 / グローバルな教員養成 / グローバル市民教育 / グローバル人材 / グローバルコンピテンシー / 教員養成 / 高等教育の国際化
Outline of Research at the Start

本研究では、フィンランドと日本で展開されている先進的な「グローバル教員養成プログラム」の実態を調査し、未来の教師像に関する比較調査研究を行う。将来のグローバル市民の「資質」を育成するための教育の役割とは何か。変容が絶えない知識基盤社会においては、グローバル人材を育てる側の教師へのニーズも多様化し、グローバルなマインドを持った教員の養成が求められている。本研究では、フィンランドと日本の「グローバル教員養成プログラム」を比較分析し、その効果と課題を解明する。教員養成課程のグローバルな展開の可能性について考察を深めるなかで、両国それぞれのグローバルな教員養成の在り方を指し示すことを目的とする。

Outline of Annual Research Achievements

これまで、グローバルな教師教育に関する先行研究と理論の構築に関する研究調査をおこなってきた。本研究では、フィンランドと日本の未来の教師像に関する比較調査研究を行うことを予定していたが、コロナ禍で国内外の調査が限定された。今年度はオンラインで教員養成課程に所属する学生を対象に、参加型ワークショップを企画・実施を行った。教科をただ教えるスキルや経験だけでなく、グローバルな視点やリフレクティブな思考力など、「グローバルな資質」をどの様に子供たちに教えることができるのか、また学生自身が教員養成課程でどの様にグローバルな資質を習得しているのかについて、1)事前アンケート、2)ワークショップ中の対話、3)事後振り返りシートから得たデータ分析をもとに、現状と課題の検討を行なった。その中で明らかになりつつある視点として、グローバルな教育が英語教育の強く結びついているという概念、また英語科目を担当する教員の範疇であるという認識が再確認された。一方で、グローバル教育を実践するための方法論の授業については、高等教育機関の中で提供される学びの経験としては十分ではないと学生たちは感じていた。語学がだけでなく、異文化を理解し対話を生むスキルが重要であると感じており、これらは教師教育以外つまり学内の国際交流や個別の活動を通して培っていることが分かった。実際、グローバル教育やグローバル市民教育の重要性は認識されているものの、現場の担当教師の裁量に任されているのが現状であり、既存の教員養成課程のカリキュラムが持つ課題でもある。今後の研究の方向性として、先進的な「グローバル教員養成プログラム」を実施するフィンランドの大学の教員養成課程に照らし合わせながら、グローバルな展開の可能性について考察を深めるなかで、フィンランドと日本におけるグローバルな教員養成の在り方を指し示していきたい。

Report

(3 results)
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] How intercultural experience affects university students’ gender views: potential for transforming higher education in Japan2022

    • Author(s)
      Kiyoko Uematsu-Ervasti, Kumiko Kawachi
    • Journal Title

      Asia Pacific Education Review

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] <実践・調査報告> Virtual exchange as an alternative to increase the internationalization at the Yokohama National University2022

    • Author(s)
      Andreas Rogler、Shiho Kaneko、Kiyoko Uematsu-Ervasti
    • Journal Title

      ときわの杜論叢

      Volume: 9 Pages: 46-58

    • DOI

      10.18880/00014672

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/12017

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of Educational Approach in Residential Life Conditions and Issues of the LLC (Living Learning Community) in the United States2022

    • Author(s)
      安部 有紀子、植松 希世子
    • Journal Title

      大学論集

      Volume: 54 Issue: 54 Pages: 105-120

    • DOI

      10.15027/52408

    • ISSN
      0302-0142
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2024260

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] <研究論文> BEVIを用いた「超短期留学」の効果と可能性の検討 -大学生の他者理解とジェンダー観の変化に着目して-2021

    • Author(s)
      河内 久実子、植松 希世子
    • Journal Title

      ときわの杜論叢

      Volume: 8 Pages: 1-24

    • DOI

      10.18880/00013983

    • NAID

      120007089500

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/11324

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] BEVIを用いた「超短期留学」の効果と可能性の検討-大学生の他者理解とジェンダー観の変化に着目して‐2021

    • Author(s)
      河内久実子・植松希世子
    • Journal Title

      ときわの杜論叢

      Volume: 8

    • NAID

      120007089500

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] フィンランドの視点から考える地理教育のグローバル化に向けた展開と課題(公開講座)2020

    • Author(s)
      植松希世子
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 69(2) Pages: 66-72

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツとフィンランドの事例 <日本の大学教育における学寮の展開(学生寮におけるレジデント・アシスタント(RA)の意義と教育的効果>2021

    • Author(s)
      植松希世子
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際寮の拡充に向けた協働体制づくり:その可能性とチャレンジ2021

    • Author(s)
      阿部仁, 植松希世子,北澤泰子
    • Organizer
      国際教育夏季研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Global perspectives in teacher education: A comparative study of the perceptions of Finnish and Japanese student teachers2020

    • Author(s)
      植松希世子
    • Organizer
      Korean Association for Multicultural Association
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国際寮の拡充に向けた協働体制づくり:その可能性とチャレンジ (セッション4)2020

    • Author(s)
      阿部仁, 植松希世子,北澤泰子
    • Organizer
      国際教育夏季研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] フィンランドの寮事情- 教育寮の可能性2020

    • Author(s)
      安部有紀子, 望月由起, 蝶慎一, 日暮トモ子, 植松希世子
    • Organizer
      大学教育学会(ラウンドテーブル17)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Global perspectives in teacher education: A comparative study of the perceptions of Finnish and Japanese student teachers2019

    • Author(s)
      Kiyoko Uematsu
    • Organizer
      The World Education Research Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Global Perspectives in Teacher Preparation: A Comparative Study in Japan and Finland2022

    • Author(s)
      Kiyoko Uematsu-Ervasti
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      IGI Global
    • ISBN
      9781668445280
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Global competence for ALL in 21st Century higher education: Interdisciplinary framework and innovative strategies.2021

    • Author(s)
      植松希世子(L. Guo-Brennan & M. Guo-Brennan 編)
    • Publisher
      Springer Nature
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi