Project/Area Number |
19K23312
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
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Research Institution | Gifu University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 地理的な見方・考え方の駆動 / 実践的・実証的カリキュラム開発 / 見方・考え方の構造的理解 / 本質的な問いのレベルへの変換 / 汎用性のある問いの構造的な連鎖 / 考察の着眼点の可視化 / 本質的な問いへの変換 / 学習活動への翻案 / カリキュラムへの構造的実装 / 汎用的な応用 / 学習目標・内容の検討 / 学習活動との接合 / 社会科教育 / 地理的分野 / 地理的な見方・考え方 / カリキュラム開発 / 世界地誌学習 |
Outline of Research at the Start |
世界地誌学習は、中学校社会科地理的分野において、生徒の世界認識を育成する主要な学習である。本研究は、地理的な見方・考え方を働かせた世界地誌学習の具体的なカリキュラムについて、地理学、地理教育学、カリキュラム論の統合的な枠組みから、現場教師の認識を踏まえて、モデル単元及び教材を開発し、検証することを目的とする。研究成果については、学会や教員研修会等において提起し、学術的・実践的に貢献する。
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Outline of Final Research Achievements |
This research examines a specific curriculum for learning world geography that uses geographical perspectives and ways of thinking that can be applied in practical contexts, based on previous research and practical examples from an integrated framework of geography, geography pedagogy, and curriculum theory. Based on this, a unit curriculum was developed, put into practice, and verified. The effectiveness of the development framework is suggested in terms of structural understanding of perspectives and ways of thinking, converting them to the level of essential questions, and connecting each learning activity with essential questions regarding versatile views and ways of thinking.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで地理的な見方・考え方を構成する概念については学術的に検討されていたが、実践文脈に援用可能な駆動や実装については検討されていなかった。また、学習指導要領の改訂により見方・考え方の駆動によるカリキュラム開発は喫緊の臨床的課題であった。本研究はこのような学術的・実践的課題に挑戦し、先行研究や実践事例を踏まえ新たな開発枠組みを提示するとともに単元モデルを開発し、その有効性を実証的に明らかにした。本研究で得られた知見は、学校現場に対するコンサルテーションや教師による開発及び省察の視点として援用が可能である。
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