• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Japanese-German Study of Lesson Records as Evidence in Lesson Studies

Research Project

Project/Area Number 19K23316
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education (2022)
Hiroshima University (2019-2021)

Principal Investigator

Mitsuru Matsuda  兵庫教育大学, その他部局等, 講師 (80845991)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords授業研究 / 授業記録 / アーカイブ / 教授学 / ドイツ / ドイツ教授学 / 授業研究アーカイブ / 教師教育 / 授業記録アーカイブ / 授業研究の方法論 / 質的な授業研究 / エビデンスとしての授業記録
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、授業研究における授業記録のエビデンスとしてのあり方を、日独の授業記録の機能や役割を比較的に検討することによって明らかにすることである。日本の授業研究が授業の改善や教師の専門性の開発という実践的な意義に重点を置いてきた。対してドイツの授業研究は、実証性を重んじる経験科学的アプローチから授業研究を発展させてきた。両者において、授業記録がどのように作成、分析、そして蓄積されているのかを対比的に検討することで、授業研究における授業記録のあり方を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

In this study, I identified (1) the contemporary characteristics of German research on teaching and learning, in which the research methodologies for interpreting and reconstructing teaching and learning are scrutinized and developed, (2) the role of qualitative research methodologies in teaching and learning as a critical reflection on the norms of classroom design and organization proposed by general didactics, and (3) the trend toward the establishment of digital archives on teaching and learning, and the ways in which these archives are used mainly in teacher education. (3) Through these studies, I have revealed that lesson records are not only used as evidence for educational research, but also have diverse educational possibilities, as educational research and educational practices are explored using lesson records.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日独比較を視点に、授業記録を中心として授業研究のあり方に関する研究に取り組んだ成果を、学会での研究発表、学術論文の執筆、書籍の刊行を行うことができた点に、学術的意義と社会的な意義がある。また本研究によって得られた授業記録の作成方法や教育的可能性が、授業研究に関するデジタルアーカイブを構想するための理論的な基盤となり、授業研究アーカイブの設置に向かう素地を形成した点にも、本研究の学術的、社会的な意義が存在している。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (8 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ドイツにおける授業研究アーカイブを活用した教師教育実践に関する研究2022

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 67 Pages: 483-494

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業研究の日独共同比較研究―広島大学教育方法学研究室・ライプツィヒ大学一般教授学講座間の共同研究報告書―2022

    • Author(s)
      宮本勇一・松田充・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科教育方法学研究室編『教育方法学研究室紀要』

      Volume: 3 Pages: 33-52

    • NAID

      120007153009

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Intercultural collaborative lesson study between Japan and Germany2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Mitsuru Matsuda, Yuichi Miyamoto
    • Journal Title

      International Journal for Lesson and Learning Studies

      Volume: 10(3) Issue: 3 Pages: 245-259

    • DOI

      10.1108/ijlls-07-2020-0045

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ドイツにおける教授学研究の展開―規範的モデルから実証的アプローチ―2020

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 1 Pages: 194-203

    • NAID

      120006951533

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツにおける授業研究アーカイブの設立とその動向2020

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM 版)

      Volume: 65 Pages: 49-54

    • NAID

      40022229827

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツにおける実証的な授業研究の今日的動向2019

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      広島大学大学院教育研究科紀要第三部(教育人間科学関係領域)

      Volume: 68 Pages: 37-44

    • NAID

      120006779902

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教員養成における一般教授学― 過去・現在・未来 ―2022

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実践における承認の問題:N.Rickenの「教育的行為としての承認」を手がかりに2022

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The Landscape of Researches on Lesson Study: An attempt to develop online research database of LS2021

    • Author(s)
      Yuichi Miyamoto, Yuka Fujiwara, Kazuhisa Ando, Masako Aso, Yue Ming, Mitsuru Matsuda, Nariakira Yoshida
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2021, Symposium “Teacher Educators’ Involvements in School-based Lesson Study: A Case of Japan“, Macau and Hongkong (Online)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおける授業研究アーカイブを活用した教師教育実践に関する研究2021

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] A.バルトルシャットの教授学的授業研究の批判的検討:授業研究の教師教育への応用可能性2021

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教授学研究としての授業研究のあり方―「陶冶Bildung」の位置づけをめぐって―2020

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 授業研究における教授学の役割に関する一考察―「教授学的授業研究」を手がかりに―2019

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおける授業研究アーカイブに関する研究2019

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      中国四国教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 批判理論による教授学の再構成 -ドイツにおける授業研究の理論と実践-2023

    • Author(s)
      松田充
    • Total Pages
      275
    • Publisher
      広島大学出版会
    • ISBN
      9784903068640
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi