Japanese style educational "creative dance" method as a deployment model for overseas export(edu-port)
Project/Area Number |
19K23319
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | University of Miyazaki |
Principal Investigator |
TOYOFUKU AKIFUMI 宮崎大学, 国際連携センター, 客員研究員 (00843319)
|
Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 創作ダンス / SOUSAKU-DANCE / EDU-Portニッポン / 日本型教育の海外展開 / SDGs / 持続可能 / 双方向の学び / 日本の教育の問い直し / 誰一人取り残さない世界 / 日本型教育の海外輸出 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、研究代表者が「平成26年度文化庁新進芸術家海外研修制度」で調査したルーマニアのダンス教育の実態(全ての子供に「ダンス」の学びが保障されていない)が研究動機の発端となっている。研究着手のきっかけは、2016年の「倉敷宣言」と同じく、2016年にスタートした「日本型教育の海外展開事業」(EDU-Portニッポン)である。この事業を活用すれば、日本型教育の「創作ダンス」で「誰一人取り残さない世界」(SDGs)に貢献できるのではないか、と考えた。研究遂行のために、NPO法人MCDCが採択・実施したルーマニアの取組を展開モデルに、他の国にも「創作ダンス」を輸出し、展開モデルの汎用性を実証する。
|
Outline of Final Research Achievements |
In order to achieve the aims of the present study ([1] to demonstrate the versatility of the overseas development model of the "SOUSAKU-DANCE" formulated by "NPO MCDC" as a pilot program of "EDU-Port Japan", and [2] to reimport the results of this study into Japan in order to increase practitioners of "SOUSAKU-DANCE"), practical research was undertaken in seven countries. In response to the spread of COVID-19, the study shifted its focus to practical research utilizing online methods, and designed a sustainable overseas development model consonant with the concepts of "bidirectional learning" and "the reconsideration of Japanese education." It was concluded that the "overseas export SOUSAKU-DANCE" is a program that contributes to the realization of a world in which no one is left behind (SDGs), and this finding, as well as directions for future research, was reported at academic conferences and other venues.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
持続可能な開発目標(SDGs)においては、教育が目標の一つに位置づけられている(2016年)。G7倉敷教育大臣会合において採択された「倉敷宣言」においても、教えや学びの改善を通じてSDGsに貢献することが盛り込まれている。こうした状況の中、官民協働のオールジャパンで取り組む「日本型教育の海外展開推進事業(EDU-Portニッポン)」が開始した。2021年度までの5年間で世界36の国と地域で数多くの事業が実施されている。その中で「ダンス」を取り扱ったプログラムは本研究対象の1件だけであることからも、「創作ダンス」の海外展開モデルの構築は意義のある実践研究である。
|
Report
(4 results)
Research Products
(6 results)