• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inclusive Support for Groups Including Children with Special Educational Needs: Focusing on Interactions among Children

Research Project

Project/Area Number 19K23320
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionNiimi College

Principal Investigator

Takahashi Ayaka  新見公立大学, 健康科学部, 助教 (10845449)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords特別なニーズ / 集団 / 交流 / 相互作用 / かかわり / 集団参加 / 集団への参加 / 特別支援教育 / インクルージョン / 子ども同士の関わり / インクルーシブ保育・教育
Outline of Research at the Start

近年、通常の学級や幼稚園等にも特別なニーズのある子どもたちが在籍している。インクルージョンの流れを汲み、多様な実態を持つ子どもたちがメインストリームと呼ばれる場で過ごす機会が今後増えていくことが予想される。本研究では、特別なニーズのある子どもを含んだ集団における教育・保育場面を対象として、①子ども同士の関わりの生起に関連する要因とそれが行動・学習に与える影響、②子ども同士の関わりを促進するための教師の働きかけを明らかにすることを目指す。

Outline of Final Research Achievements

The present study examined how children with special educational needs are included in mainstream classrooms and how teachers support them. First, the literature review on exchange and joint learning showed that those learning activities are implemented mostly in practical subjects such as P.E. and music. Second, the observational study implemented in a preschool showed that the target child’s sharing and affective interaction with peers gradually increased during the observational period. The analysis of teachers’ strategy showed that they support the child by giving specific advice towards the activities, and by giving the child feedback on his appropriate behaviors.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、特別な教育的ニーズのある子どもを含む集団における関係形成のプロセスおよび子ども同士の相互作用を促進するために支援者が用いる技法について、実際の事例(特別支援学校に在籍する児童の交流及び共同学習の場面・認定こども園に在籍する特別なニーズのある幼児の生活場面)をもとに検討を行った。この研究の知見は特別な教育的ニーズのある子どもたちを含む集団を支援していく際の参考資料となり得ると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 障害児者とのかかわり経験と授業中の「気になる」行動に対する許容度の関連―教育・福祉職を志望する大学生を対象とした検討―2021

    • Author(s)
      高橋 彩・澤山 郁夫・丹治 敬之
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 42 Issue: 1 Pages: 109-114

    • DOI

      10.51074/00001272

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1201/00001272/

    • Year and Date
      2021-12-25
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 居住地校交流における交流及び共同学習に関する実践の状況:教育情報誌等における実践報告から.2020

    • Author(s)
      高橋 彩
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 41 Pages: 173-177

    • NAID

      40022548595

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 登園時の歩行に課題のある幼児に対する安全な歩行の獲得を目指した指導の実践2019

    • Author(s)
      高橋彩・村上理絵
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 40 Pages: 179-183

    • NAID

      120006890049

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 他者理解に困難のある幼児に対するビデオ教材を利用した指導の効果の検討:感情の言語化と他者視点の促進に焦点を当てて2019

    • Author(s)
      村上理絵・高橋彩
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 第一部(学習開発関連領域)

      Volume: 68 Pages: 67-72

    • NAID

      120006779855

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 授業中の子どもの諸行動に関する大人の認識―教育・福祉職を志望する大学生を対象とした予備的検討ー2021

    • Author(s)
      高橋彩・澤山郁夫・丹治敬之
    • Organizer
      日本発達障害学会第56回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Teaching Children with Special Educational Needs Using Interdependent Group Contingency Strategies: A Review of Practical Studies in Japan2019

    • Author(s)
      Takahashi, A.
    • Organizer
      The World Congress of the International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 登園時の歩行に課題のある幼児に対するビデオ教材を利用した交通安全指導2019

    • Author(s)
      高橋彩・村上理絵
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi