• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learning Environments and Self-Regulated Learning of Women in Online University

Research Project

Project/Area Number 19K23323
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionHokkaido University (2022-2023)
Waseda University (2019-2021)

Principal Investigator

ISHIKAWA Naoko  北海道大学, 高等教育推進機構, 准教授 (40846896)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords生涯学習 / 自己調整学習 / オンライン大学 / 女性 / eラーニング / 社会人学生
Outline of Research at the Start

本研究では、eラーニング制大学通信教育課程(オンライン大学)で学ぶ女性の学習環境の現状を調査することで、学習阻害要因とその対処としてどのように自己調整学習をしているのかを明らかにすることを目的とする。オンライン大学の学生の約9割は社会人である。特に女性は、仕事に加え、家事・育児・介護も担いながら学習している場合も多いと考えられる。女性の学習環境における問題点と理想、学習時間の確保や学習継続のための方略について検討することで、生涯学習の成功の方法構築をに寄与したい。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we interviewed female working adults studying at an online university.
(1) After determining the maximum number of years of study, they ensured time to study by adjusting their workloads, streamlining household chores, and outsourcing childcare. (2) By exchanging information with other students through social networking services and so on, they were able to relieve their anxiety and improve their learning efficiency. (3) Students who had a clear purpose for learning were ideally wanted to make their work and activities more elaborate. (4) The support and encouragement they received differed depending on the values that family members and people in the workplace held about women's re-learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、成人が学び直しをすることの意味、女性の学び直しに対する人々の価値観に関する示唆を得たことである。また、社会的意義は、リカレントやリスキリングに注目が集まる昨今、女性社会人が大学で学ぶ際に直面する課題や学習の継続を妨げる要因に対する対処方法について明らかにした点である。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2021

All Presentation (2 results)

  • [Presentation] オンライン大学で学ぶ女性の学習環境2021

    • Author(s)
      石川奈保子
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会(第38回大会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン大学で学ぶ女性社会人学生の卒業後の展望と学びに対する周りの人の協力2021

    • Author(s)
      石川奈保子
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi