• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Program for Pre-Service Teachers to Develop Their Ability to Promote Arguments Instruction into Elementary Science Classes

Research Project

Project/Area Number 19K23325
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionOsaka University of Health and Sport Sciences

Principal Investigator

KAMIYAMA SHINICHI  大阪体育大学, 教育学部, 講師 (40846531)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsアーギュメント指導の信念 / 信念に影響する要因 / アーギュメント自己評価能力 / アーギュメント判定能力 / アーギュメント / 小学校理科授業 / 指導能力育成プログラム / 教員志望の大学生 / 信念に影響を与える要因
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,教員志望の大学生対象にアーギュメントを小学校理科授業に導入するための指導能力育成プログラムを開発し,その有効性を検証することである。ここでいうアーギュメントとは,主張,証拠としてのデータ,論拠,反駁といった構成要素による論証の構造であり,理科教育においては,Toulmin(1958)が提唱するアーギュメントパターンが導入されてきた。国内外において,アーギュメントを理科・科学教育に導入することに注目が集まっているが,教員志望の大学生を対象にアーギュメントの指導能力を育成する教育プログラムは開発されていない。本研究は,理科・科学教育の充実を視野に入れた教員養成に資するものである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop and validate an instructional skills development program for introducing the Argument into elementary science education for college students who wanted to become teachers. The developed program consisted of a lecture on the definition and significance of argumentation, a lecture and exercise on the actual situation of students' argumentation, an exercise to understand the teaching and evaluation of argumentation from experience, an overview of the actual teaching of argumentation in elementary schools, and the planning and practice of lessons by the students themselves. The program consisted of a mock class. It was found that this learning program strengthened the students' beliefs about the teaching of the Argument.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この研究における学術的意義は,以下三点である。以下の三点は,アーギュメント指導能力の育成という観点でこれまでに研究が及んでいなかった。一点目は,教員志望の大学生を対象に研究が推進されたことである。二点目は,プログラム受講の大学生自らが小学校理科教育にアーギュメントを導入する演習を含むプログラムを開発できたことである。三点目は,そのプログラムを,アーギュメントを理科授業に導入することに対する教師の信念という観点で評価を行ったことである。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Preliminary Study on the Relationship Between Children’s Ability to Self-Assess Arguments and their Argument Skills: A Case Study on “Objects and Weights” in Third-Grade Elementary School Introducing Argumentation with Claims-Evidence-Reasoning2021

    • Author(s)
      Tanaka Tatsuya、Kamiyama Shinichi、Yamamoto Tomokazu、Yamaguchi Etsuji
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 1 Pages: 119-131

    • DOI

      10.11639/sjst.sp20005

    • NAID

      130008069533

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-07-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Examining Factors Affecting Teachers’ Beliefs in Introducing Arguments into Science Classes2020

    • Author(s)
      KAMIYAMA Shinichi
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 61 Issue: 2 Pages: 193-205

    • DOI

      10.11639/sjst.sp19007

    • NAID

      130007944821

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2020-11-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Examining the Factors Impacting Pre-service Teachers’ Beliefs about Argument Instruction2020

    • Author(s)
      神山真一,山本智一,稲垣成哲
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 61 Issue: 1 Pages: 31-44

    • DOI

      10.11639/sjst.sp19006

    • NAID

      130007882730

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2020-07-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 複数の証拠を利用するアーギュメント構成能力育成のための小学校理科授業デザインの改善:証拠の認識的理解の深化に着目して2021

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司・山本智一・神山真一・坂本美紀
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Evaluation of a teacher education programme to construct arguments based on adequate and sufficient evidence.2021

    • Author(s)
      Yamamoto, T., & Kamiyama, S.
    • Organizer
      ESERA 2021 conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of mock lesson on pre-service teachers’ beliefs regarding the introduction of argumentation into classes.2021

    • Author(s)
      Kamiyama, S., Yamamoto, T., Inagaki, S.
    • Organizer
      Paper session presented at the International Organization for Science and Technology Education, Korea, DAEGU.(IOSTE2020・ Kyungpook National University )
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 理科におけるアーギュメントの構成を阻害する要因:現職教員の主観的評価に着目して2020

    • Author(s)
      神山真一・佐伯健太・山本智一・稲垣成哲
    • Organizer
      本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教員志望の大学生対象にアーギュメントを小学校理科授業に 導入する指導能力育成プログラムのデザイン2019

    • Author(s)
      神山真一・山本智一・稲垣成哲
    • Organizer
      第43回 日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アーギュメントを小学校理科授業に導入する指導能力育成プログラムの評価2019

    • Author(s)
      神山真一
    • Organizer
      第69回 日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教員志望の大学生対象にアーギュメントを小学校理科授業に導入する指導能力育成プログラムの評価2019

    • Author(s)
      神山真一・栗川尚暉・山本智一・稲垣成哲
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会(若手活性化委員会開催)
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi