• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Language education at college level using the framework of "community of practice (CoP)": the continuity between language learning and career for Japanese learners

Research Project

Project/Area Number 19K23338
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

SAGAWA Sachiyo  静岡大学, 国際連携推進機構, 講師 (70849322)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords実践コミュニティ / キャリア / 日本語教育 / ナラティヴ / 異文化 / 日本語学習 / 大学生 / 異文化間コミュニケーション / 学び
Outline of Research at the Start

国内外を問わず大学における外国語・第二言語教育としての日本語教育は、学生から社会人へのライフステージの転換を支援する立場にあるにもかかわらず、教育カリキュラム・実践の中には卒業後の社会参加・キャリア形成に関する視点が乏しい。本研究は、教室内外における実践コミュニティ(Community of practice(CoP))での学びを取り入れた日本語教育を行うタイ国の大学を対象として、卒業生及び教員への聞き取りをもとに大学での学びと卒業後のキャリアの繋がりについて実態調査を行い、大学日本語教育のひとつのモデルケースを示すことを目的とするものである。

Outline of Final Research Achievements

In this research, I conducted interview surveys of teachers and graduates in a University of Thailand which has a Community of practice(CoP)-based Japanese curriculum.Through investigation on connection between the study in University and career of students, it is revealed that the experiential learning in CoP has made teachers' perspective on education and students' view of learning develop, which worked effectively on graduates' career.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学における日本語教育が担う役割に関する議論を提示し、学習者の成長を長期的な視点から捉えることの重要性を実践コミュニティの観点から示した。また、本研究の成果については、論文、学会発表、図書の刊行により、広く公表した。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 実践コミュニティを取り入れた言語教育:Wenger et al.(2002)を中心に2021

    • Author(s)
      佐川祥予
    • Journal Title

      関係性の教育学

      Volume: 20(1) Pages: 79-89

    • NAID

      40022690415

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 相互行為能力を再考する:他者との関係性に基づく新たな言語観へ2020

    • Author(s)
      佐川祥予
    • Journal Title

      関係性の教育学

      Volume: 19(1) Pages: 171-182

    • NAID

      40022277506

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 相互行為能力を再考する : 他者との関係性に基づく新たな言語観へ2020

    • Author(s)
      佐川祥予
    • Journal Title

      『関係性の教育学』

      Volume: 19(1) Pages: 171-182

    • NAID

      40022277506

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語学習者の物語る力 : TaleworldsとStoryrealms2019

    • Author(s)
      佐川祥予
    • Journal Title

      『関係性の教育学』

      Volume: 18(1) Pages: 71-82

    • NAID

      40022013492

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「実践コミュニティへの参入と自己――日本語学科卒業生の語りから」2023

    • Author(s)
      佐川祥予
    • Organizer
      第96回 日本社会学会大会(立正大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学での学びとキャリアのつながり:タイ国私立大学日本語学科卒業生の語りから2020

    • Author(s)
      佐川祥予
    • Organizer
      日本教育社会学会 第72 回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 相互行為能力の諸相2022

    • Author(s)
      佐川祥予
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275836
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi