• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examination of the contents and teaching methods of facilitation abilities at the elementary school level

Research Project

Project/Area Number 19K23342
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

Kitagawa Masahiro  熊本大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (10846869)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords話し合い / 議論を展開する力 / 小学校 / 小学校における話し合い指導 / 発達段階 / 系統的・連続的な指導 / 小学校中学年 / カリキュラム / 話をつなぐ / グループディスカッション / 話すこと・聞くこと / 小学校国語科 / ディスカッション
Outline of Research at the Start

本研究は、小学校6年間のそれぞれの発達段階に応じた、ディスカッションで議論を展開する力として育成すべき資質・能力と指導方法を明らかにすることを目的とし、以下のことを明らかにする。
①議論を展開する力として、どのような思考力やスキル、知識が求められるか。
②発達に応じた適切な配置や資質・能力相互の関連はどのようであるか。
③どういった実践によって議論を展開する力を高めることが可能であるか。
そのため、小学校における子供たちのディスカッション状況を調査し、議論を展開する力を育成するための実践開発・検証を行う。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine a framework in developing facilitation abilities at the elementary school level. We examined the content of instruction according to developmental stages. Practical methods were developed and verified. Finally, it was organized as a model for development throughout the six years of elementary school. It was clarified that facilitation abilities include facilitation skills, metacognition, and knowledge of processes as sub-competencies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習におけるディスカッションの重要性が高まっているものの,国語科教育では,協同で考えを深め合うことを目的としたディスカッションの指導法についてはさらなる開発が求められる状況にある。特に,どのように議論を展開していけばよいかに焦点を当てた研究はほとんどなく,指導内容と指導方法の両面からの検討が求められる状況であった。本研究を通して発達段階に応じた指導内容と指導方法の要点を実証的方法で明らかにしたことは、話し合い指導のカリキュラムを作成する上での科学的根拠を提供する。また、指導者が実践開発の際に参考にすることで、児童の話し合う力を高めることに寄与することも期待される。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 立場を保留して取り組む討論についての検討―大学生への実践分析をもとに―2022

    • Author(s)
      北川 雅浩
    • Journal Title

      kokugokakyouikukennkyuu

      Volume: 142 Issue: 0 Pages: 69-72

    • DOI

      10.20555/jtsjs.142.0_69

    • ISSN
      2432-1753, 2432-2504
    • Year and Date
      2022-05-28
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 話し合いを展開する力の活用を促す指導の要件の検討 : 小学校4年生を対象とした実践からの導出2022

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 25-32

    • NAID

      120007193725

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フロントライン教育研究 討論を通して考え合うための〈議論展開能力〉の育成2022

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 1016 Pages: 80-83

    • NAID

      40022809421

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校中学年段階での話し合いを展開する力の育成に関する検討2021

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 70 Pages: 1-8

    • NAID

      120007180191

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校2年生の話し合い指導の要点についての検討 ―同一話題による2年生と3年生のグループディスカッションの比較を通して―2020

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 1-8

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 成人のグループディスカッションにおける「話をつなぐ」行為の実態調査―小学校での指導内容の検討に向けて―2020

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Journal Title

      国語国文 教育と研究

      Volume: 58 Pages: 6-20

    • NAID

      120006826038

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校のグループディスカッションにおいて「問うこと」はどのように機能しているか2019

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 68 Pages: 1-8

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 話し合いプロセスの共有方法の違いが話し合いの進行にどう影響するか2023

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Organizer
      全国大学国語教育学会大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 立場を保留して取り組む討論についての検討―大学生への実践分析をもとに―2022

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Organizer
      全国大学国語教育学会大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 話し合い指導における議論プロセスへの意識についての検討2021

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校段階で育成すべき議論を展開する力の検討2020

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Organizer
      熊本大学教育学部国文学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] グループディスカッションにおける「話をつなぐ」行為の実態調査①2019

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 国語科教育学研究の成果と展望Ⅲ2022

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会
    • Total Pages
      580
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863276079
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 学習会話を育む2021

    • Author(s)
      ジェフ・ズィヤーズ、北川雅浩、竜田徹、吉田新一郎
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      9784794811950
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi